Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Jordmødre

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-07, 16:50   #841
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Jordmødre

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er derfor man putter ungen på vaktrommet og sover selv.

Det høres forsåvidt deilig ut. Her ble vi sendt hjem to timer etter fødselen, så ingen tid til å hvile.

Jeg jamret meg nokså kraftig på slutten og fikk beskjed av jordmor om heller å bruke kreftene mine på å presse. Hadde jeg hatt mer energi, hadde jeg nok vært spydig tilbake, men i og med at jeg var så sliten, så var det greit å bare gjøre som hun sa. Og da tok det ikke lang tid før snuppa kom ut.

Orkide er ikke aktiv  
Gammel 03-10-07, 17:23   #842
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Får meg ikke til å kritisere hvordan andre føder, vi får virkelig komme inn i det innerste personlige rom ved bare å få se dette, så derfor gir jeg den respekten tilbake ved heller å beundre enn å analysere. Det er flott at noen virkelig vil dele en slik opplevelse, for se det hadde aldri jeg gjort.

Nettopp

Noba er ikke aktiv  
Gammel 03-10-07, 17:43   #843
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg sett fødselen på nett. Jeg synes hun var tøff, jeg.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv  
Gammel 03-10-07, 20:27   #844
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Nå har jeg sett fødselen på nett. Jeg synes hun var tøff, jeg.

Det synes jeg også. Ikke sutrete, bare veldig urkvinneaktig. Men hun hadde nok ikke gått på gravideyoga.

Gammel 03-10-07, 20:48   #845
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Varer Jordmødrene en time idag?

Gammel 03-10-07, 20:50   #846
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sipper allerede.

Gammel 03-10-07, 20:51   #847
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg sipper allerede.

Jeg også.

Nelly Nickers er ikke aktiv  
Gammel 03-10-07, 20:51   #848
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Varer Jordmødrene en time idag?

Ja det så nesten slik ut, ser og skriver her.

Men på nett står det at det er Redaksjon En kl 20.25.

Pelen er aktiv nå  
Gammel 03-10-07, 21:05   #849
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå ble jeg litt usikker. Den dødfødselen, var det det paret som fikk champis som hadde det døde barnet?

Gammel 03-10-07, 21:06   #850
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Nå ble jeg litt usikker. Den dødfødselen, var det det paret som fikk champis som hadde det døde barnet?

Nei, vi har ikke sett noe til henne.

Gammel 03-10-07, 21:20   #851
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det var utrolig fint å se og høre jordmødrenes tanker og reaksjoner. Å se at de faktisk bryr seg, ikke bare om foreldrene, men også om barnet.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv  
Gammel 03-10-07, 21:21   #852
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Standard

Syns dette var en fin og rørende episode som alle de andre.

Gammel 03-10-07, 21:22   #853
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

En ting bet jeg meg merke i; når de er så lykkelige over en fødsel der alt går fint, alle smiler og har det flott, så er det fordi de har sett baksiden av medaljen og vet hvordan det faktisk kan gå. Den måten hadde jeg ikke tenkt på det før. Og det tror jeg flere her heller ikke har gjort.

Gammel 03-10-07, 21:24   #854
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, jeg har heller ikke tenkt på det på den måten før...

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv  
Gammel 03-10-07, 21:28   #855
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Utrolig flott og rørende serie.

Trixie er ikke aktiv  
Gammel 03-10-07, 21:28   #856
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Visste at vi kun fikk se jordmødrene i dagens episode. Filmteamet var visst med på dødfødselen, for den var helt uventet, det var visst veldig tøft for dem alle.
Synes episoden i dag var fin og forklarende.

emm er ikke aktiv  
Gammel 03-10-07, 21:35   #857
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg undret meg over om de skulle vise noen av situasjonene knyttet til fosterdød og dødfødsel. Reagerte egentlig en del på hvordan NRK redigerte egenreklamen for serien, der man kun så klippet hvor Synnøv sier: "Jeg leter og leter, men jeg finner ingen fosterlyd". I reklamen så det ut som dette skjedde på ordentlig, og jeg har tenkt mye på det i ettertid. Hvordan det hadde vært å la seg filme i en slik situasjon.

Gammel 03-10-07, 21:40   #858
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Dagens episode var fæl og rørende på flere måter.

Dødfødsel, mangel på fosterlyd...uff...

En annen ting som satt meg ut litt var da Silje kom til Drammen med sin lille baby.
Akkurat der lå A da han ble så syk... Samme sengen... Samme sykepleier som tok i mot...
Akkurat sånn Silje stod med hendene på babyen sin stod jeg på A hele den første natta...
Alarmene...pustestoppene...
Bilde jeg har av han...syk...liggende på brystet mitt er tatt i det rommet...

Det stakk litt i hjertet gitt.

Gammel 03-10-07, 21:43   #859
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad jeg psyket meg opp til å se dagens episode av "jordmødrene."

Jeg var livredd for at det skulle bli for tøft for meg, og rippe opp veldig mye vondt. Jeg gråt så snørr og tårer fløyt, men det var likvel godt, for jeg følte at jeg fikk et så godt blide av hva som skjedde på bakrommet da jeg fødte lille Vår, at det ikke "bare var en vanlig dag på jobben" for jordmødrene heller.

Jeg har fortrengt mye av selve fødselen, tror jeg, annet enn at det var jævlig - rett og slett jævlig... Og at jordmor hadde så vondt, for hun hadde lovt jeg skulle få epidural hele veien, slik at jeg ikke skulle ha fysiske smerter. Og da jeg endelig var klar for epidural, måtte anestesilegen ta beina på nakken og løpe, for han fikk et akutt keisersnitt... Å føde et barn som du vet er dødt... med smerter større enn noe som kan beskrives, både fysisk og psykisk...

Det var en periode jeg syns mer synd på jordmor enn på meg selv - hun hadde så vondt av meg... Jeg husker henne ikke i det heletatt, jeg tror hun hadde mørkt hår, og jeg ble veldig, veldig glad i henne. Hun likner litt på ei som er med i serien, og jeg fikk så veldig gode følelser i hele kroppen da jeg så henne i episoden i dag, så det er mulig det er henne som var med meg under fødselen?

(Hun gikk av vakt rett før Vår ble født, så hun som er oppført som jordmor var inne i bare 5-10 minutter. Hun husker jeg slett ikke noe av, da var jeg mer eller mindre i min egen verden...)

Hva som sitter igjen i det hele fra denne opplevelsen er varmen og omsorgen de på sykehuset i Drammen hele tiden viste oss begge, mannen min og meg. Hvordan de hele tiden ga informasjon om hva som kom til å skje videre og hvorfor, hvordan de lot oss gråte og støttet oss hele veien... De tok også bilder av lille Vår og ga oss fot- og håndavtrykk.

Jeg husker forresten veldig godt legen som fortale at Vår var død... jeg tror jeg kan beskrive henne ned til minste detalj - selv fregnene på nesa... Og at hun gråt da hun fortalte det... Ga meg en varm klem og gråt...

Jo, jeg tror det var rett av meg å se denne episoden... det kjennes riktig ut...

Gammel 03-10-07, 21:50   #860
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har de ikke lagt den ut på nettet enda?! *Desperat* Eller har jeg bare dårlig nett i kveld.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.