Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Det å behovsprøve bare på grunnlag av bruttoinntekt, vil gi en omtrentlig like rettferdig fordeling som det å betale ut et flatt beløp til alle.
Eller mener du for eksempel at en hvilken som helst ettbarnsfamilie med en inntekt på 400 000 lever trangere enn en hvilken som helst fembarnsfamilie med en inntekt på 500 000? Og har alle Oslo-familier med tre barn i barnehage og med en inntekt på 500 000 mer å rutte med enn alle trebarnsfamilier på Senja med hjemmeværende mor eller far og en samlet inntekt på 300 000?
Skal det være et poeng å behovsprøve, må man jo faktisk behovsprøve, og ikke bare utbetale etter en tilfeldig tabellsats, og det blir veldig dyrt i forhold til dagens ordning.
Jeg har selvfølgelig ikke tenkt i gjennom alle eventualiteter, men det var ment som et eksempel på hvordan man kan behovprøve uten å legge opp til et tradisjonelt byråkrati. Skattetrekk baseres ikke bare på bruttoinntekt, og det er ingen grunn til å tabloidisere hva jeg har skissert. Jeg har ikke eksemplifisert med et eneste tall, så jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere med at dette skulle bli så mye dyrere.
For å spore tilbake til tema synes jeg det er ansvarsfraskriving å mene at det er kun er statens oppgave å sørge for det økonomiske ved barnehageplasser. En barnehageplass (for små barn) subsidieres med ca. 7000 kroner pr. måned, og jeg synes det rett og rimelig at foreldrene også bidrar.
|