Sv: Fengselskoret
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Jeg er ikke enig. Det du forfekter er mest tanken om fengsel som hevn. At hevngjerrige ofre og pårørende ønsker å se gjerningsmannen lide mest mulig, ha det verst mulig, og ikke få noen positiv oppmerksomhet.
Eh, nei. Det jeg sa var at jeg, hvis jeg var offer, ville gitt beng i om den som hadde gjort handlingen hadde hatt en kjip oppvekst. For det ville jeg. Det hadde ikke gjort situasjonen noe enklere for meg som offer at personen hadde opplevd vanskelige ting tidligere som medførte at han havnet på skråplanet. Det er like kjipt å bli (umotivert) slått ned uavhengig av bakgrunnen til gjerningspersonen. Og jeg har blitt umotivert slått ned som tenåring, så her har jeg førstehåndserfaring. Jeg har såvisst ikke noe som helst hevnbehov, bare ikke noe ønske om å bli konfrontert med gjerningspersonen på skjermen. Og reklameplakater hvor det står "vi måtte i fengsel for å bli kjent" er direkte provoserende og i mine øyne ganske så uetiske og respektløse i forhold til de som er ofre for disse personene.
Jeg vet forøvrig ganske mye om fengselsvesnet og har ikke noe behov for å se på et realityshow for å vite hvordan ting går for seg bak murene.
Jeg syns denne debatten har dreid i retning av hvorvidt fengsel skal fungere som straff eller ikke, og det er IKKE det jeg debatterer. Jeg debatterer usmakligheten i å sende et slikt program.
Uansett mener jeg at man skal ansvarliggjøres for sine handlinger. At en kjip oppvekst kan ha noe å gjøre med at man havner på skråplanet er en ting, noe helt annet er hva man som bevisst voksen velger å gjøre med den situasjonen man er havnet i. For det er faktisk noe som heter "fri vilje".
|