Sv: Fengselskoret
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Det er respektløst i forhold til de som har vært utsatt for disse kriminelles handlinger. Og jeg syns det sender et signal om at ”vil du bli TV-kjendis så gjør noe som medfører at du blir satt i fengsel!”
Jeg må innrømme at hvis jeg hadde opplevd å bli slått ned eller at en av mine nærmeste hadde blitt slått ned helt umotivert, så hadde jeg da gitt fullstendig beng i om den kriminelle hadde hatt en vanskelig oppvekst.
Jeg er ikke enig. Det du forfekter er mest tanken om fengsel som hevn. At hevngjerrige ofre og pårørende ønsker å se gjerningsmannen lide mest mulig, ha det verst mulig, og ikke få noen positiv oppmerksomhet.
DET syns JEG er uetisk.
Jeg syns det er åpenbart at når vi har et rettssystem her i landet så er det nettopp for å fjerne offer og gjerningsmann litt fra hverandre. Det er ikke offerets rett å straffe gjerningsmannen, og rettssystmet skal ikke straffe gjerningsmannen for å blidgjøre offeret.
Når gjerningsmannen havner i fengsel så er vedkommende fengselsvesenets ansvar. Verken perimsjoner, bokutgivelser, TV-opptredener eller intervjuer i pressen bør avklares med offeret.
Ja, det er leit å bli utsatt for kriminelle handlinger. Men vi kan ikke gi ofrene en slik makt - uansett.
Og jo, i en generell diskusjon er det alltid aktuelt å diskutere gjerningsmannens bakgrunn. For ofret spiller det selvsagt ingen rolle. Men straffen vedkommende tildeles må til dels ses i sammenheng med bakgrunnen. Det er også aktuelt å diskutere gjerningsmannens bakgrunn for å vurdere hvor det er mest naturlig å sette inn tiltak - før eller etter at folk havner i fengsel.
|