Sv: Fengselskoret
Jeg syns faktisk det er feil å gjøre dette til en diskusjon rundt hvorvidt kriminelle selv er ofre eller ikke. Mitt poeng har hele tiden vært at jeg syns det er uetisk å gjøre rehabiliteringsprosessen til et realityshow. Det er respektløst i forhold til de som har vært utsatt for disse kriminelles handlinger. Og jeg syns det sender et signal om at ”vil du bli TV-kjendis så gjør noe som medfører at du blir satt i fengsel!”
Som offer så kan man selvfølgelig unngå å skru på TVen. Men når det i tillegg reklameres for dette programmet overalt, så blir situasjonen en helt annen for ofrene. Jeg må innrømme at hvis jeg hadde opplevd å bli slått ned eller at en av mine nærmeste hadde blitt slått ned helt umotivert, så hadde jeg da gitt fullstendig beng i om den kriminelle hadde hatt en vanskelig oppvekst. Pokker’n heller, man har da ansvar for egne handlinger helt uavhengig av hva man har opplevd i oppveksten!?
Hvorvidt fengsel er det best egnede stedet til å rehabilitere kriminelle syns jeg er en helt annen diskusjon enn hvorvidt dette er et godt TV-program eller ikke. Og jeg trenger ikke å se en episode av programmet for å konkludere med at jeg syns konseptet er uetisk.
|