Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fengselskoret

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-07, 16:36   #27
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fengselskoret

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg har ikke sett det, men jeg har ikke helt det samme perspektivet som en del av dere andre. Jeg tenker på de innsatte også som ofre... ikke alle men en del. Det er en grunn til at folk har havnet der de er. Ikke alle har som Toska vokst opp med ressurssterke foreldre som har gitt han alt han trenger, og har havnet i kriminelle miljøer fordi de synes det er utfordrende å teste ut hva de kan klare å få til.

En hel del av disse menneskene som en gang har vært søte små som våre, har ikke fått det minstemål av omsorg og kjærlighet et barn trenger for å utvikle seg sunt og harmonisk.

Rehabilitering er viktig (Samtidig tror jeg dessverre ikke at det er mulig for alle).

Det var i grunnen dette jeg også prøvde å famle meg fram til.

En gang var de små og søte de også. Og på veien fram til voksne mennesker skjedde det noe med dem. De var kanskje i et miljø som ikke var bra, eller de ble utsatt for omsorgssvikt eller overgrep. De ble kanskje oversett og glemt. Tilfeldighetene fikk kanskje råde. Kanskje ingen tok tak i dem da de kom i tenårene og begynte å skli ut.

Jeg vil ikke sitte og si at det er så synd på dem, eller kalle dem ofre, egentlig. Men vi må innse at strengt tatt er disse grusomme kriminelle våre naboer, slektninger, venner eller familie. Mange av dem har sklidd ut på grunn av rus. Det kunne ha skjedd med mange. Ikke alle, men mange.

Mange av dem har nok kommet så langt at det ikke nytter med rehabilitering. Kanskje er de så inne i sitt miljø at de ikke greier å finne veien ut, uansett hvor mye hjelp de får. Kanskje vil de det ikke heller.

Total avsporing: jeg så et dokumentar-program fra et land i sør-Amerika (har selvsagt glemt hvilket) hvor ungdom var med i store gjenger. Og hvor det VAR livet deres. Jobb, skole, familie spilte minimal rolle i forhold til gjengen. TV-teamet hadde fulgt den ene gjengen over tid. Gjengoppgjør, skyteepisoder og flukt fra politiet var deres hverdag. Jeg tror ikke at disse enkeltmenneskene (for de ER jo det) er genetiske kriminelle. De var ikke født til å bli voldelige gjengmedlemmer. Men miljøet og omstendighetene gjorde det sånn. Mødrene til mange av dem hadde reist til USA for å tjene penger til familien, og fedrene var stort sett enten drept i gjenoppgjør selv, eller ikke eksisterende.

Jeg tenker som så at når noen først har blitt kriminelle så skal det mer til enn å sette dem i fengsel for å rehabilitere dem. Kanskje må man bryte tvert over i forhold til alle tidligere oppfatninger om hva som er rehabilitering. I dag har man skjønt at også eldre som bor på sykehjem og i omsorgsboliger trenger atspredelse ut over kryssord og Norge Rundt, og man bygger flotte sansehager - og noen har til og med høner. Kanskje må man tenke litt i nye baner også når det gjelder kriminelle. Og kanskje er ikke korsang det verste de kan drive med, selv om det er på TV.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.