Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?
Det er litt vanskelig å si hvorfor Seierherrene ikke fenget; jeg husker den ikke særlig godt nå, mange år etter, og det er jo ikke så rart, siden den fenget så lite. Jeg leste 3-4 andre bøker av Roy Jacobsen og hadde omtrent samme reaksjon: hva er poenget med dette, liksom? Ikke at bøkene var direkte dårlige eller noe sånt, jeg satt bare ikke igjen med noe som helst.
I Beatles synes jeg hovedpersonen er gripende og spennende og originalt beskrevet, og at de kulturelle og politiske endringene gjennom 60- og tildels 70-årene er veldig godt integrert i det som skjer med Kim selv, med familien og med kameratene hans. (Seb blir narkoman - en av de mange som går dukken etter hippietiden - Ola blir streit familiefar, og den siste kompisen blir politisk agitator.) Kims nervesammenbrudd (hvis det er det det er?) blir "foregrepet" mange ganger i boken, gjennom den distansen han ofte har til det som skjer, og gjennom mange andre personer med psykiske problemer som han ser. Det er mye som er ganske subtilt der; jeg husker ikke detaljene, det er noen år siden sist, men det foregår ting med faren hans og banken han jobber i og onkelen, som aldri blir sagt rett ut (og som Kim sikkert ikke får med seg). Og så synes jeg LSC skriver aldeles nydelig.
Jeg leste for øvrig begge da de var nye, det vil si Beatles i 1984 (første gang) og Seierherrene i 1991.