Sv: Jeg gleder meg voldsomt til jul!
Jul? I september? Neineineinei. Det blir helt feil for meg. Jeg begynner ikke å planlegge julen før adventstiden er her. (Og jeg planlegger sjelden sommerferien før i slutten av mai).
Jeg gleder meg til å lage adventskalender til Snupp, det gjør jeg. Og til å planlegge julen sammen med ham, med pepperkakebaking, tenning av adventslys og juleverksted. Men her skal det først pyntes lille julaften. Og julepynten skal ned 1. januar (de årene vi har nyttårsfest hjemme, så forsvinner julepynten 30. desember).
Jeg syns ofte det blir litt overfokus på hvor koselig julen skal være. For mange er dette en høytid som er alt annet enn trivelig, og jeg syns den volsomme fokuseringen man har på hyggen og på familiekosen nesten er litt respektløs i forhold til de som syns dette er en skrekkelig vanskelig tid. Ikke nok med at man kanskje i ekstra stor grad minnes på ensomhet, eller det "alle andre" har som man ikke har selv. Det skal trekkes ut i det uendelige, og man begynner hele styret allerede i oktober.
Jeg liker julen, men jeg syns også det er en vemodig høytid, og innimellom blir den litt vel masete.
|