Sv: Første gang til Italia: hvor?
Å hjelpe meg. Jeg synes nesten du er heldig som har alle de fantastiske byene i Italia foran deg samtidig som du har gått glipp av sååå mye og nå virkelig må være varsom når du gjelder reisetidspunkt for å unngå å gå i kø.
For meg var Bologna den ultimate matbyen i tillegg til at byen er veldig kompakt slik at den er perfekt for en langhelg. Mange fine bygninger men ingen som var helt wow sånn alene, dog er byens arkitektur unik med bueganger over alt og hus i vakre, varme farger. Shoppet ikke da vi var der, så det kan jeg ikke si noe om.
Toscana har det vakreste landskapet og både små og større byer som perler på en snor. Mye mat og vin og sitte på en liten kafe og bare nyte pluss hauger av gamle borger og imponerende kirker. Lucca, Firenze, San Gimignano, Siena etc. (dette er de mest kjente) er alle verdt et besøk, men anbefaler vel heller en rundtur her enn bare en langhelg, evt. langhelg i Firenze utenom høysesong. Chianti (vinområdet) er også nydelig - ligger mellom Firenze og Siena med mange hyggelige byer og vingårder man kan besøke.
Roma har mange snakket om. Vi skal dit i sommer som en del av en rundtur. Arkitekturen er fantastisk med høydepunkter rundt hver hjørne, noen av dem ikke en gang nevnt i guidebøker. Vi har sett "alt" før, og skal bare rusle i smågater, sitte på cafeer og vintage-shoppe i sommer så da jeg kan rapportere om det når vi er tilbake.
Sist men ikke minst må vi jo nevne Cinque Terre (de fem små landsbyene man kan gå mellom, evt. ta båt eller tog) og Amalfikysten (Amalfi, Positano, Ravello) som er overjordisk vakre steder med fargerike hus som klamrer seg oppover i fjellene med nydelig kyst utenfor. Dessverre er det kun laaaangt utenom turistsesongen av man får gleden av å oppleve disse uten å gå i kø, men selv midt på sommeren med fullt av folk er disse et syn. Gitt turistmengden må man lete litt mer enn vanlig for å finne autentisk mat og butikker uten souvenirer her, men det er så absolutt mulig.
Nå har vi ikke engang begynt å snakke om Sicilia, Puglia og Umbria som alle tre er kjempefine. Du har rett og slett planene klare for ferier i de neste fem årene - minst!!
|