|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AI
Jepp, sånne søknader har jeg også lest i årevis før KI kom.
|
|
|
|
#22 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er sant, men der jeg før synes at de ble veldig generelle, så er de overstrømmende nå. En mal på speed. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker det ikke på jobb. Jobben min består mye av rutineoppgaver - AI kunne helt fint gjort mye, men det krever en endring på programnivå og ikke at jeg selv lager prompter.
|
|
|
#24 |
|
TittelTøs
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker AI en del i jobben, stort sett på tilsvarende måte som de andre i tråden som også bruker det i jobbsammenheng. Det brukes til å blant annet sammenfatte informasjon, vurdere tekster jeg skriver - både innhold og å se etter gjentakelser, be om å hente ut relevant info fra 50-siders lovtekster osv.
|
|
|
#25 |
|
Klar
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIHoho, nå kom jeg på et godt eksempel på at sånne LLM'er (spesifikt chatGPT denne gang) ikke bare er heiagjeng og positive. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg syns det er mange ulike aspekter man bør vurdere i bruk av AI, og definere hva man mener når man sier "bruker AI".
Sist redigert av Tallulah : 17-03-26 kl 11:01. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AISignerer Tallulah på betenkelighetene, men bruker det ikke selv da jeg ikke har noe behov eller lyst til å være en forbruker av dette når det ikke er nødvendig.
|
|
|
#28 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Innen AI-verdenen har jeg hørt at dette har blitt et begrep: psykofantisk. Og man omtaler en LLM som mer eller mindre psykofant. De forskjellige LLM-ene har forskjellig nivå av psykofantisme, så noen er virkelig overstrømmende positive. "Det er ikke bare lurt, det er genialt!" har jeg sett, for eksempel. Godt for selvtilliten.
|
|
|
#29 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIDu skrev et lang og godt innlegg, Tallulah, og jeg er enig i mesteparten. Men jeg er også en pirker.
Dette vil jeg gjerne at du underbygger med lenke til faktaopplysninger. Når jeg søker, så ser jeg at viktige personer i OpenAI sin toppledelse har donert en god del, men det er likevel slik at det er Elon Musk som har donert absolutt mest, og det er flere andre som har bidratt mye mer enn personene i OpenAI.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIBeklager, du har rett. Det er OpenAIs president som har donert.
|
|
|
#31 |
|
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIUt ifra hva jeg kan lese så finnes det ingen dokumentasjon som viser at OpenAI som selskap har gitt penger til Trump. De eneste dokumenterte bidragene kommer fra enkeltpersoner i ledelsen, spesielt Greg Brockman og Sam Altman, som har gitt store personlige donasjoner. Ikke for at jeg vet om det gjør saken bedre, men kan være greit å være klar over at det ikke ser ut å være noen offentlig dokumentasjon på at firmaet gir penger. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Dragedytteren
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIå være i ledelsen betyr vel i denne sammenheng å være eier/grunnlegger? Altså de samme folka (Musk, Brockmann, Bezos) som personlig tjener grovt og får økt makt med Trumphs politikk. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg har lest meg opp litt mer, og det er regler for når selskaper kan donere til presidentkampanjer og ikke, så derfor er det ofte eiere, styreledere osv. som donerer. Alle de store tek-selskapene har på en eller annen måte donert (google, Meta, Amazon, Apple, Microsoft, OpenAI osv). OpenAI har gått lenger med avtalen med Pentagon, slik jeg ser det, i tillegg til dette gigantbeløpet. Anthropic (som lager Claude) har så vidt jeg kan se ikke donert penger til Trumpregjeringen.
|
|
|
#35 |
|
Hertuginne
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker Copilot helt enkelt som en samtalepartner i jobben min. For eksempel til å skrive førsteutkast som er litt rotete, rydde tanker når jeg vet hva jeg mener, men ikke helt hvordan jeg skal si det. Til å teste formuleringer, få språket litt klarere, eller få et vennlig puff når jeg har stirret meg blind på samme avsnitt altfor lenge. Litt sånn: «Gir dette egentlig mening?» eller «kan dette sies enklere?».
|
|
|
#36 |
|
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker KI litt, men det går litt i perioder.
|
|
|
|
#37 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker KI primært til å oppsummere informasjon kjapt. Typ gir den link til en tredvesiders artikkel på engelsk og får et norsk sammendrag. Ikke helt pålitelig, men noe av det den klarer best.
|
|
|
#38 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg får være litt mot strømmen her og si at jeg bruker KI mye. Jeg bruker det til både jobb og studier. Jeg tar en master der vi blir oppfordret til å bruke KI, men selvsagt si hva vi bruker det til. I jobb bruker jeg det til å komme med gode ideer til feks undervisningsopplegg, og det sparer meg for mye tid, men bruker det ikke ukritisk. Jeg bruker det aldri til noe som har med personvern å gjøre verken her eller der. Jeg bruker det ikke så mye privat egentlig. Da googler jeg hvis jeg lurer på noe. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker KI på jobb, for meg har det gjort jobbhverdagen lettere, da jeg ikke trenger å bruke så lang tid på sammendrag/referat på møter o.l. Sist redigert av Fjols : I går kl 09:13. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
|
Sv: Her kommer dummedummedummedum - AIJeg bruker ikke ChatGPT av åpenbare grunner, og unngår også å bruke andre lignende verktøy/nettsider som hovedregel. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|