Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Oslo mener du er det ultimate stedet å bo ut fra disse kriteriene …

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-26, 12:45   #1
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor i Oslo mener du er det ultimate stedet å bo ut fra disse kriteriene …

Hvor i Oslo er, etter din mening, det beste stedet å bo dersom du skal ha …

-skog, eller i alle fall natur med mulighet for rekreasjon i gangavstand
-godt utbygd kollektivtilbud og relativt kort reisetid til sentrum (maks 25 minutter?)
-et levende bomiljø med butikker, kafeer og lignende

Kjør debatt!

Gammel 16-02-26, 13:06   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Oslo mener du er det ultimate stedet å bo ut fra disse kriteriene …

…fornebu (du sa ikke noe om pris, så er det forsåvidt ikke i oslo da, men)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-26, 13:13   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vålerenga

Hvis man synes at Svartdalen er tilstrekkelig som "natur". (Og Østmarka er jo uansett bare en kort t-banetur unna.)

Gammel 16-02-26, 13:22   #4
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Bøler-Ulsrud-Trasop-Oppsal-Hellerud

Nærhet til tbane og Østmarka. Bøler og Ulsrud er nydelig område

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-26, 13:36   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Det avhenger litt av hva man legger i begrepet «levende bomiljø». Jeg bor i dette området, og jeg savner mer liv. På senteret «mitt» er det nå to helt ålreite spisesteder, men ellers er det lite av sånt.

Men for all del: t-banen til sentrum tar et kvarter og går 8 ganger i timen det meste av tiden. Bylivet er ikke langt unna.

Nærhet til marka er det så definitivt.

Gammel 16-02-26, 13:43   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn avstandsmessig kan du bo nesten hvor som helst innenfor den radiusen. Som Tjorven kommer det litt an på hva du mener med "levende bymiljø", og natur/rekreasjonsområder.

Rundt Nydalen har du kafeer, butikker, senter (Storo) og kan gå rett ut til Akerselva. Fra der og oppover er det mest natur, og mindre by rundt elva.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-26, 14:18   #7
Bonzai
Superaktiv

Bonzai sin avatar

Medlem siden: May 2008
Bonzai er litt kulBonzai er litt kulBonzai er litt kul
Standard

Vålerenga og Etterstad.

Bonzai er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-26, 14:23   #8
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Enig i at Bøler-Ulsrud stryker på spisesteder.

Jeg liker også godt Nydalen, har bodd ved Sandaker som ung voksen. Det er veldig fint turområde langs elva, og kjapt å komme seg opp i marka ved Kjelsås og til Maridalen. Nydalen har jo også tbane.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-02-26, 14:59   #9
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke pris som noe kriterie, nei. Er mest opptatt av å få opp øynene for andre områder enn de jeg umiddelbart tenker på selv.

Ja, hva mener jeg med "levende bymiljø"? Jeg er faktisk ikke helt sikker selv. Ideelt sett er det like levende som på Sagene eller Tøyen, men på en annen side betyr nok det å ha natur rett utenfor døra mer enn antall lett tilgjengelige kaffebarer. Det er flott å kunne gå langs Akerselva, og et poeng at det er mer natur rundt elva i øvre del. Jeg er fortsatt ikke helt venn med Nydalen som bomiljø, da, men mulig jeg kan venne meg til den på sikt. Svartdalen er også fin, men skulle gjerne hatt enda mer skog i gangavstand enn den. Har også tenkt på områder nær Frognerparken, men mulig Akerselva scorer høyere på turområder, tross alt.

Jeg er godt kjent i deler av Bjerke og Nordre Aker. Begge har områder hvor man kan bo nær skog, men det er kanskje ikke så mange boområder i de bydelene som scorer høyt nok på tid med offentlig transport til sentrum (eller levende bomiljø for den saks skyld).

Jeg har hørt flere som skryter av flere av boligområdene nært Østmarka, men der er jeg flaut lite kjent.

Gammel 16-02-26, 16:01   #10
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Røa, og rett over Eiksmarka som er i Bærum og litt stille, men nær både Røa og Majorstua med t-banen hvert 7. min. Krysse Griniveien så er marka en kort gåtur unna. Da blir Lysakerelva turområde.

Gammel 16-02-26, 16:07   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Skinnegående transport i egen trafikk (altså t-bane og tog og ikke trikk) er det desidert raskeste og mest effektive. Så hvis man ønsker seg innslag av byliv, men synes at tilgang til skog er viktigst, så bør man se etter boområder nær marka med kort vei til tog eller t-bane. Der skårer Oppsal, Ulsrud og Bøler høyt. Kaprifol nevner også Trasop og Hellerud, men da er du ofte plutselig et stykke lenger unna kollektivtilbudet. (Hellerud er et ganske vidt begrep, egentlig.)

Boligprisene i dette området er også langt mer levelige en tilsvarende nærhet til marka på andre siden av byen.

Gammel 16-02-26, 16:14   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Dette! Dette er min favoritt del av Oslo, jeg har bodd her jeg har jobbet i hjemmetjenesten her, hvilket betyr at man blir veldig godt kjent. Jeg elsker Østmarka og Østensjøvannet og tenker at det er kort vei til byen med T-banen.

Jeg har også bodd i bydelen i Nordre Aker, men synes ærlig talt at det koster mer enn det smaker. Nå bor jeg i Suburbia i Asker, og trives med det men det er ca 50 minutter til byen herfra.
Nå bruker jeg skog og uteområder hver dag, men ikke byen til så mye. Men jeg jobber i sentrum i Oslo, så jeg er jo i byen flere ganger i uken, men bruker altså ikke byen til rekreasjon så ofte som skog og natur.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-26, 16:15   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Skinnegående transport i egen trafikk (altså t-bane og tog og ikke trikk) er det desidert raskeste og mest effektive.

Enig. Da er Frysja/Kjelsås også et alternativ, da ligger Kjelsås stasjon rett ved siden av. Det er bygd ut ganske mye på Frysja, og du kan gå hjemmefra til Ullevålseter om du vil, rundt Maridalsvannet, og har busstilgang til Maridalsalpene. Det er ikke akkurat et booming byliv der, men med Obos sine utbygginger tror jeg det har kommet et par kafeer og restauranter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-26, 16:55   #14
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Skulle gjerne hatt en av rekkehusene i Sveiserveien eller Klinkerveien med utsikt på Oppsal, men om de er billigere enn tilsvarende standard på Røa eller Eiksmarka, usikker.

Men her var ikke pris relevant heller.

Gammel 16-02-26, 17:29   #15
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Dette var en veldig relevant tråd! Takk LilleT. Hvis jeg får lov til å slenge på peis som kriterium, hvilke av disse områdene gir mest bolig/kvalitet for pengene?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-26, 17:56   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg melder meg på Frysja-/Kjellsåslaget.

Gammel 16-02-26, 18:02   #17
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ikke begrenset meg til akkurat Oslo, men sett på t-bane-kartet. Jeg bor 7 minutters hyggelig gange fra Bærumsmarka, 7 minutter fra t-banen (og 1,5 minutter fra busstopp), med kjøpesenter 70 meter unna samtidig som det et helt rolig og fredelig og med utsikt ut i marka. T-banen går 8 ganger i timen og bruker 15 minutter til Majorstua, 22 minutter til Oslo S.

Men livlig miljø, tja, det er det nok ikke. Men det er cafe og sushi og pizza, og med banen til byen eller bussen til Bekkestua så er det meste uansett veldig lett tilgjengelig. ��

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-26, 19:03   #18
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Dette var en veldig relevant tråd! Takk LilleT. Hvis jeg får lov til å slenge på peis som kriterium, hvilke av disse områdene gir mest bolig/kvalitet for pengene?

PRIS! Ikke peis. Selv om det forsåvidt er en av de tingene jeg helst vil ha der jeg skal bo.

Gammel 16-02-26, 19:05   #19
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg ville ikke begrenset meg til akkurat Oslo, men sett på t-bane-kartet. Jeg bor 7 minutters hyggelig gange fra Bærumsmarka, 7 minutter fra t-banen (og 1,5 minutter fra busstopp), med kjøpesenter 70 meter unna samtidig som det et helt rolig og fredelig og med utsikt ut i marka. T-banen går 8 ganger i timen og bruker 15 minutter til Majorstua, 22 minutter til Oslo S.

Men livlig miljø, tja, det er det nok ikke. Men det er cafe og sushi og pizza, og med banen til byen eller bussen til Bekkestua så er det meste uansett veldig lett tilgjengelig. ��

Hvor bor du da Timar?

Jrg synes det er lott vanskelig å finne frem i Finn noen ganger. Hvilke bydeler skal man søke på for å få opp de stedene dere anbefaler?

Gammel 16-02-26, 19:23   #20
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Hvor bor du da Timar?

Jrg synes det er lott vanskelig å finne frem i Finn noen ganger. Hvilke bydeler skal man søke på for å få opp de stedene dere anbefaler?

:

Bøler, Hellerud, Østensjø

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.