Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Jeg syns det er helt utrolig drøyt å påstå at det er foreldrenes feil om barna ender opp med "dårlig moral". Vi påvirker ungene våre, og vi kan installere trygghet og kompass, men det er mye, MYE utenfor oss, som også bestemmer. I tillegg til den personligheten vi er født med, så kommer venner og miljø. Og jeg skjønner VELDIG godt at MMs familie reagerer sterkt på de kraftige påstandene om at Marius feiltrinn er mammaens feil.
Jeg har en ung slektning som er født med en svært utprøvende og grense-testende personlighet. Aldri tatt et nei for et nei, en grense eller et gjerde har alltid har alltid bare vært et hinder han skulle prøve å forsere.
Han har hatt "flaks": Veldig trygge, tydelige, gode foreldre, og et veldig "nedpå" oppvekstmiljø. Og det går bra med ham, og han har nå nytte av sin "ikke ta et nei for et nei"-personlighet. Men det hadde vært helt utrolig mye mer krevende dersom han tiltrakk seg folk som "feedet" på status og kjendis-muligheter, som spanderte dop, ville ha han med pga navn og bakgrunn, osv. Jeg tør nesten ikke tenke på det, faktisk.
Jeg tror vi ønsketenker når vi tror vi kan sikre oss mot dårlige valg, gjennom god oppdragelse.