Sv: Ville du ha gjort dette?
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Ok, stryk det med "overtro", men du brukte da begrepet "jinxing" selv i ditt HI, derav min ordbruk.
Ja. Da jeg leste artikkelen så ble jeg funderende på hvorfor. Det var klart for meg med en gang at jeg ikke ønsket å skrive det, men ikke like klart "Hvorfor".
Nå skrev jeg at tanken på at noen kunne lese det og tro det var det verste,, men med ettertanke så tror jeg ikke jeg hadde greid å skrive det selv om jeg var alene og kastet lappen inn i peisen i etterkant.
Opprinnelig lagt inn av Maverick
Grunner til at det oppleves ubehagelig å skrive en setning om at man ønsker at den man er aller mest glad i skal dø, handler for meg kun om at det er etisk langt ute på viddene, det er ikke mulig å abstrahere den følelsen nok til at det kan være et tankeeksperiment. Rasjonalet er tuftet på menneskelighet.
Er usikker på hva du legger i "etisk" her. For det er jo ikke skadelig for noen?
Og slik det fremstilles i artikkelen vil jeg si dette er viktig å forstå (altså ikke for oss her på FP, men generelt hvordan hjernen fungerer)