Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg stemte også dette, men ved nærmere ettertanke så har jeg også (foreløbig) ikke tatt den aller nyeste vaksinen som kom inn i programmet i fjor, til lillebror. Denne er, i følge helsesøster, tatt inn av politiske og ikke helsefaglige grunner, og jeg landet på å droppe den.
Det er faktisk ikke riktig. Det ble nedsatt en arbeidsgruppe allerede i 2003 for å vurdere om man skulle ta inn en pneumokokkvaksine i det norske vaksinasjonsprogrammet. Høsten 2004 eksploderte denne saken i forbindelse med et pneumokokkrelatert dødsfall. Du kan lese mer om dette her og her.
Nå er det en god stund siden jeg satte meg inn i Prevenarvaksinen, men så vidt jeg husker så døde ca. 4 barn hvert år av pneumokokkinfeksjoner man kan beskyttes mot gjennom vaksinasjon med Prevenar og ca. 80 barn fikk senskader (blant annet nedsatt syn eller hørsel).
Nå er det slik at de aller fleste barn tåler en pnueumokokkinfeksjon bra. Men man kan dessverre ikke vite hvilke barn som ikke tåler en slik infeksjon, da det kan være ellers helt friske barn.
Det ligger altså en helesefagelig vurdering til grunn for innføringen av pneumokokkvaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet, men den politiske beslutningen ble tatt raskere enn den ellers ville ha blitt gjort på grunn av pressedekningen høsten 2004.
|