Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg har ikke noe problem med at hun mener det, det tror jeg veldig mange KrFere mener. Men jeg har et problem med selve meningen, om dere skjønner forskjellen. Og jeg syns altså ikke at politiske utspill fra ledere skal stå uimotsagt, selv om avsender er ung og kvinne.
Ja, jeg skjønner hva du mener, og jeg er enig. Jeg har store problemer med meningen, men ikke at hun mener det, eller ytrer det, eller blir motsagt. Men jeg mener alltid at saklig kritikk og forsøk på å forstå det som ligger bak er bedre enn kontant fordømmelse, gisp og sjokk, enten det gjelder Hovland, Simen Velle eller Amrit Kaur. Og synes ofte at reaksjonene heller virker mot sin hensikt, og fører til sterkere polarisering.
Samtidig mener jeg at de som tar mål av seg til å være våre framtidige toppolitikere også må lære seg at det er forskjell på å ytre personlig mening som en privatperson og partimedlem, og som leder av, og representant for et parti. Og at det blir veldig vanskelig å skille mellom de to når man kommer et stykke opp i posisjon. Det er noe av det som følger av å velge en karriere som politiker.