Sv: Umulig å ha en respektfull meningsutveksling blant politikere?
Det handler jo om en slags "interessekonflikt" her, om man ser det fra kvinnens eller fosterets synsvinkel. Om man skal legge vekt på kvinnen, og hvilken belastning hun blir utsatt for, eller, hvis man mener at livet begynner ved unnfangelse, fosteret som ikke har bedt om å bli unnfanget, og ikke har noe skyld i det hele, som bli fratatt retten til å vokse opp.
Jeg mener at ingen av synspunktene er ekstremistiske. Det ene må gå på bekostning av det andre, det er uunngåelig at noen må lide urett, og alle bør ha evnen til å se at det er slik det er. Men kvinnens lidelser er mer synlige, og lettere å ha empati med, fordi det er lettere å sette seg inn i hennes situasjon, enn i embryoets. I tillegg har du den doble belastningen ved at kvinnen allerede har opplevd en voldtekt, som gjør det ekstra ille. Hensynet til det ufødte livet blir mer styrt av religion eller filosofi, framfor empati og omsorg, og derfor vanskeligere å ta stilling til hvis man ikke har en klar, dogmatisk definisjon av når livet oppstår, og hva konsekvensen av en slik handling kan bli.
Så som Polyanna tenker jeg også at hvis man definerer unnfangelsen som tidspunktet livet starter, så er det ikke ekstremt å tenke at man ikke har rett til å avslutte det, på tross av belastningen det vil være for en selv å la det leve. Definerer man embryoet som en del av kvinnens kropp så lenge det ikke kan leve på egenhånd, utenfor mors liv, så er det heller ikke ekstremt å mene at man kan fjerne det hvis man ikke ønsker det.
Slik jeg oppfatter Hovland så mener hun at fosteret er et liv man egentlig ikke har noen moralsk rett til å avslutte, men at hun innser at det likevel må være slik, og at en grense på 12 uker er et kompromiss hun mener er riktig. Selv om hun personlig ikke ville benyttet seg av den retten, fordi det er imot hennes personlige overbevisning. Jeg hører ikke at hun sier at hun ønsker å forby abort, mens det er tydeligvis mange som hører det. Eller som tenker at det hun sier er bare begynnelsen, og at holdningen etterhvert vil bevege seg i en retning av forbud. For det er jo det som er tendensen i USA og andre steder i verden. Og det siste er jo det jeg også tenker, og det er derfor det blir så skremmende. Men jeg har jo egentlig ikke noe grunnlag for å påstå at det er ønsket til Hovland eller KrFU, bare basert på denne uttalelsen.
Sist redigert av My : 28-10-25 kl 12:03.
|