Sv: Fortell meg om MDG
Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.
Ja, men de henter informasjon fra internett, så de sprte meg for mye tid med å lete frem informasjonen selv. jeg spurte hva mener det og det partiet om den og den saken.
Blir litt det samme som valgomat følte jeg. I alle fall stemte svarene KI ga meg set samme som valgomatene hadde gitt meg tidligere.
Men, altså, den KI-en dere antakeligvis bruker, sånn som ChatGPT, er store språkmodeller. Den husker ikke informasjon, det har ikke noen databank med kunnskap. Den går ikke ut på internett og leter etter informasjon til deg når du spør den, den setter sammen det den mener er et sannsynlig svar ut fra alle setningene den er blitt matet med. Ingen vet hva den er blitt matet med, men det har lekket at en del av dem er blitt foret med f.eks. Youtube og Reddit.
KI-ekspert Inga Strünke sier:
– Språkmodeller er lagd for å skrive gode setninger, ikke for å undersøke virkeligheten.
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/f...mke-1.17398359
Det er lett å få ChatGPT til å si de villeste ting, på det mest mest troverdige vis, med (oppdiktede) kilder og alt sammen. Dette kan på ingen måte sammenlignes med en kvalitetssikret valgomat laget av mennesker i et mediehus du har tillit til, selv om det ser påfallende likt ut.
Sist redigert av Luftslottet : 27-08-25 kl 14:05.
|