Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan forholdt din familie seg til vaksineprogrammet?
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 66 27,73%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 142 59,66%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 6 2,52%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 19 7,98%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 4 1,68%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 3 1,26%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 238. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-07, 12:22   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Jeg jobber ikke i helsevesenet. Utsatte en vaksine til ett barn.

Gammel 03-09-07, 12:30   #2
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Vi jobber begge i helsevesenet. Vi følger programmet, og har gitt Try en ekstra vaksine. (Bare Prevenar)
Ing får muligens også den mot RS-virus hvis legen godkjenner det.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 21:49   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg jobber ikke i helsevesenet. Utsatte en vaksine til ett barn.

Jeg stemte også dette, men ved nærmere ettertanke så har jeg også (foreløbig) ikke tatt den aller nyeste vaksinen som kom inn i programmet i fjor, til lillebror. Denne er, i følge helsesøster, tatt inn av politiske og ikke helsefaglige grunner, og jeg landet på å droppe den.

Gammel 03-09-07, 21:57   #4
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Denne er, i følge helsesøster, tatt inn av politiske og ikke helsefaglige grunner, og jeg landet på å droppe den.

Jeg liker ikke tanken på at alle barn født 4 mnd etter mitt barn får denne vaksinen i programmet.
Hva om atte, hvis om atte.

Gammel 03-09-07, 22:42   #5
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte også dette, men ved nærmere ettertanke så har jeg også (foreløbig) ikke tatt den aller nyeste vaksinen som kom inn i programmet i fjor, til lillebror. Denne er, i følge helsesøster, tatt inn av politiske og ikke helsefaglige grunner, og jeg landet på å droppe den.

Det er faktisk ikke riktig. Det ble nedsatt en arbeidsgruppe allerede i 2003 for å vurdere om man skulle ta inn en pneumokokkvaksine i det norske vaksinasjonsprogrammet. Høsten 2004 eksploderte denne saken i forbindelse med et pneumokokkrelatert dødsfall. Du kan lese mer om dette her og her.

Nå er det en god stund siden jeg satte meg inn i Prevenarvaksinen, men så vidt jeg husker så døde ca. 4 barn hvert år av pneumokokkinfeksjoner man kan beskyttes mot gjennom vaksinasjon med Prevenar og ca. 80 barn fikk senskader (blant annet nedsatt syn eller hørsel).

Nå er det slik at de aller fleste barn tåler en pnueumokokkinfeksjon bra. Men man kan dessverre ikke vite hvilke barn som ikke tåler en slik infeksjon, da det kan være ellers helt friske barn.

Det ligger altså en helesefagelig vurdering til grunn for innføringen av pneumokokkvaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet, men den politiske beslutningen ble tatt raskere enn den ellers ville ha blitt gjort på grunn av pressedekningen høsten 2004.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 22:59   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

å er det slik at de aller fleste barn tåler en pnueumokokkinfeksjon bra. Men man kan dessverre ikke vite hvilke barn som ikke tåler en slik infeksjon, da det kan være ellers helt friske barn.

Jepp, og den trenger ikke gi hjernehinnebetennelse. Sønnen vår har to ganger blitt innlagt på sykehus med en ganske farlig bihulebetennelse mest sannsynlig forårsaket av denne bakterien. Det har vært utrolig skummelt, en uke med intravenøs antibiotika og mange tester. I alvorlige tilfeller kan denne bihulebetennelsen så vidt jeg har forstått gi skader i øyehulen, som igjen skader synet, og hjernehinnebetennelse. Derfor valgte vi å gi prevenar, og han har heldigvis ikke hatt det siden (selv om det ikke nødvendigvis har en sammenheng).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 23:24   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Lisa, jeg synes du er skikkelig provoserende i denne tråden. Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, tråden ble lang og innleggene dine mange. Du nekter å godta gode argumenter og fakta fra flere, blant annet Esme, som har faglig utgangspunkt for å uttale seg. Du uttaler deg på bakgrunn av noen du kjenner som angivelig mistet et barn pga vaksine, på bakgrunn av noen få leger som er imot, men som du ikke kan gjengi argumentene til særlig godt. Du viser til barn i barnehagen med fedre som er leger og som ikke har tatt vaksine. Men du viser ikke til/vet ikke bakgrunnen for avgjørelsen deres. Du kan tydeligvis ikke vise til fakta som sier at det er flere barn som dør av vaksiner enn det er barn som dør av sykdommene det vaksineres mot/bivirkninger/sensykdommer av disse. Du overser glatt av manglende dødsfall fra sykdommer kommer av at vaksinasjonsprogram over flere tiår er vellykket slik at man faktisk ikke har dødstall pga disse sykdommene. Du henviser hele tiden til at det faktisk dør barn av vaksiner, men har egentlig ingenting som underbygger påstandene. Det hadde vært fint hvis du hadde tatt til deg noe av det som ble sagt, blant annet det at man selvfølgelig ikke skal gi vaksiner til barn som av medisinske årsaker ikke bør ta det, det er ikke en grunn til at alle andre ikke skal ta det. Selv om du er motstander av vaksiner, så må det gå an å høre på fakta fra mange her, spesielt når du ikke har særlig annet enn uttalelser fra diverse venneleger som du ikke klarer å gjengi klart engang. Du må jo nesten vise en forståelse for hva legevenninnen din sier når du har gjort deg opp en mening på bakgrunn av hva hun sier.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-07, 23:32   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Greit Lisa, jeg fikk prikken din... Beklager hvis jeg misforsto helt, men jeg synes du virket ganske låst fast. Jeg skjønner at du ikke er total motstander.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 00:09   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det er faktisk ikke riktig. Det ble nedsatt en arbeidsgruppe allerede i 2003 for å vurdere om man skulle ta inn en pneumokokkvaksine i det norske vaksinasjonsprogrammet. Høsten 2004 eksploderte denne saken i forbindelse med et pneumokokkrelatert dødsfall. Du kan lese mer om dette her og her.

Nå er det en god stund siden jeg satte meg inn i Prevenarvaksinen, men så vidt jeg husker så døde ca. 4 barn hvert år av pneumokokkinfeksjoner man kan beskyttes mot gjennom vaksinasjon med Prevenar og ca. 80 barn fikk senskader (blant annet nedsatt syn eller hørsel).

Nå er det slik at de aller fleste barn tåler en pnueumokokkinfeksjon bra. Men man kan dessverre ikke vite hvilke barn som ikke tåler en slik infeksjon, da det kan være ellers helt friske barn.

Det ligger altså en helesefagelig vurdering til grunn for innføringen av pneumokokkvaksinen i barnevaksinasjonsprogrammet, men den politiske beslutningen ble tatt raskere enn den ellers ville ha blitt gjort på grunn av pressedekningen høsten 2004.

Takk. Jeg har på "listen" at jeg skal vurdere denne nærmere. Det er mulig vi tar den på neste kontroll.

Gammel 04-09-07, 11:20   #10
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Er sykepleier, og har vaksinert alle tre barna mine etter vaksinasjonsprogrammet.

Har en venninne i en annen del av landet. Hun valgte å ikke følge vaksinasjonspogrammet. Begge barna hennes fikk kikhoste som varte mer enn 100 dager.

Da barna hennes hadde hostet så de kastet opp hver dag og natt i over 3 mnd, snakket jeg med en utslitt mor som angret dypt på det valget hun hadde tatt........!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 11:39   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Har en venninne i en annen del av landet. Hun valgte å ikke følge vaksinasjonspogrammet. Begge barna hennes fikk kikhoste som varte mer enn 100 dager.

Den kalles ikke 100-dagerssyken for ingenting.

Gammel 17-11-08, 22:30   #12
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns som nevnt det er viktig å sette seg litt inn i vaksineprogrammet og forekomst av bivirkninger og reaksjoner av de forskjellige vaksinene. Det er selvsagt store mørketall, for langt ifra alle bivirkninger rapporteres, av mange årsaker.

Det er vanskelig for hovedinnlegger å finne alle argumentene i forhold til å være skeptisk til vaksiner, når man stiller spørsmål som i denne tråden. Men jeg syns hun (og andre vaksineskeptikere) får urettferdig mye pepper, uten at jeg har lest hele denne tråden.

Jeg googlet såvidt etter "vaksineskader", og kom raskt frem til denne siden - her bør alle gå inn og lese, og gjøre seg opp en mening om vaksiner etterpå. Syns det er en viktig side å få med seg i denne diskusjonen, når man stort sett ellers bare får med seg positive sider ved vaksiner.

Uansett, min intensjon med å sette inn linken er bare å få et litt mer nyansert bilde av vaksinasjoner.

Det stod også mye om dette i Foreldre & Barn 04/2008.
Det finnes mange leger som er skeptiske og evt motstandere.

Urt: Kan du si noe om hvordan ditt barn reagerte på Prevnar-vaksinen? Send gjerne PM.

Og dere andre som viser sjokk og vantro over foreldre som av forskjellige årsaker ikke ønsker å vaksinere barnet sitt - prøv å gå litt dypere i hva årsaken egentlig er. Det gjør noe med en mamma og pappa når en ser voldsomme og direkte plager barnet får etter en vaksinecocktail. En ting er når barnet plages i noen timer, det blir man ofte forberedt på. Men når det er sterke symptomer (høy feber, magekramper og ikke minst all gråtingen) som varer i en uke, så blir man både skremt og betenkt. Det er heldigvis ganske sjelden det blir så kraftige reaksjoner, men jeg mener jeg hadde en svært god grunn til å droppe påfyllningsvaksinen da hun var 12 mnd. Hun er nå beskyttet til hun er 2 år, og da er hun såpass stor at det ikke er så farlig om hun skulle få en av barnesykdommene.

Uansett, dette er en viktig diskusjon - jeg er ingen hardnakket vaksinemotstander. Ikke ennå, iallefall!

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 11:43   #13
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Interessant diskusjon og vanskelig tematikk synes jeg. Ingen av oss jobber innen helsevesenet og vi har fulgt fullt vaksinasjonsprogram til begge våre to. For nobalille sin del er Prevenar med i programmet og den var vi veldig usikre på siden den er såpass ny, men etter en lengre samtale med helsesøster valgte vi å gi han den også.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 11:35   #14
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Er det Prevenar vaksinen?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 12:01   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Er det Prevenar vaksinen?

Ja. Jeg er fortsatt i tenkeboksen på denne.

Gammel 08-09-07, 00:41   #16
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Mannen er lege, barna er vaksinert iflg program. Vi (les: pappan, det er jo hans domæne) var aldri i tvivl. Jeg har ikke lest hele tråden her, men det var vel en sjefsykepleierske som talte ikke-vaksinasjonssaken ?

Gammel 09-09-07, 14:55   #17
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Jeg jobber i helsevesenet og vi har fulgt programmet + Prevnar. Her er en god Wikipedia artikkel om Prevnar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pneumoc...jugate_vaccine

Å være skeptisk til gamle velprøvde vaksiner er temmelig...naivt synes jeg. Nå er det jo sånn at ingen har funnet noen alvorlige bivirkninger I større grad enn normalt med Prevnar, det var betryggende nok for meg.

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 21:38   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Jeg jobber i helsevesenet og vi har fulgt programmet + Prevnar. Her er en god Wikipedia artikkel om Prevnar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pneumoc...jugate_vaccine

Å være skeptisk til gamle velprøvde vaksiner er temmelig...naivt synes jeg. Nå er det jo sånn at ingen har funnet noen alvorlige bivirkninger I større grad enn normalt med Prevnar, det var betryggende nok for meg.

Naivt? Som i "godtroende"?

Mer "vondtroende", egentlig, vil jeg si.

Men takk for info!

Gammel 16-11-08, 21:29   #19
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Ja. Jeg er fortsatt i tenkeboksen på denne.

Polyanna: tenker du fremdeles?

Vår eldste har ikke fått denne.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.