Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-25, 15:43   #741
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gruffetråd

Ikke gruff for egen del. Men det er så skrekkelig vondt da (voksne) barn tar valg som gir store, negative konsekvenser. Heldigvis ikke fysisk skade, rus eller kriminalitet, men det er så tungt, og tungt å være forelder selv om de er myndige. Noen ting tar lang til å rette opp i også.

Bokormen er ikke aktiv  
Gammel 05-06-25, 15:54   #742
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Denne saken gjør at jeg gruffer i dag: https://www.aftenposten.no/norge/i/n...gDpwvg8MYirw1g

Og det har vært en del slike overskrifter i det siste, og det hjelper faen meg ikke!!! Nå er jo mine så store at vi slipper unna dette, men jeg kan jo levende forestille meg fagpersoner som bruker dette som unnskyldning for å ikke sette inn tiltak, ikke henvise til utredning, sende bekymringsmelding til barnevernet osv.

Det har vært så mye rart som har stått i aviser som jeg har fått sleng i trynet på møter oppgjennom, som ikke har et snev av virkelighet i seg, men så blir det en sannhet "for det står i avisen og jeg leste hele artikkelen!"

Nei. Unger får ikke autisme av å se på youtube.
Men - det er noe som heter ekkotale. Jeez, han guttungen min gikk rundt i 4 mnd og sa bare "Ananastrusa mi!!!!" og lo seg skakk.
Skal du ha brødskrive? Ananastrusa mi!!!
Sko eller støvler? Ananastrusa mi!!

Og det er liksom alltid noe utenom som gjør det. Om det er kjøleskapsmødre, overbeskyttende foreldre, vaksiner, gift i maten, mor spiser eller drikker sånn og sånn i svangerskapet og nå youtube og skjerm.

Det er jo bare med på å fyre oppunder fordommer.

Og nei, jeg vet dette innlegget ikke er bra skrevet eller noe som helst. Men

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 05-06-25, 17:38   #743
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner jo at det er frustrerende, men her vises det til seriøs forskning. Poenget er jo ikke at barn får autisme av YouTube, men at det er vist en signifikant sammenheng mellom skjermbruk og autisme.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 05-06-25, 17:54   #744
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Trøtt og sliten dag.

Gammel 05-06-25, 19:25   #745
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Vart oppringt frå sjukehuset i kveld, resultat frå MR. Fotballungen har korsbandskade og mister både vårsesongen og Norway Cup. Eg trur også at vår veke i Nice om to veker kan bli ein del annleis enn tenkt.

Gammel 05-06-25, 19:44   #746
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Vart oppringt frå sjukehuset i kveld, resultat frå MR. Fotballungen har korsbandskade og mister både vårsesongen og Norway Cup. Eg trur også at vår veke i Nice om to veker kan bli ein del annleis enn tenkt.

Sympati oversendes, forhåpentligvis er det noe som bedrer seg av seg selv?

Vi står i en litt lik situasjon med datteren, og der ryker VM i Brasil, og sannsynligvis også det meste av sommerferien. Hun var på MR nr 3 i dag, og har time hos ortoped på Aleris på tirsdag, og forhåpentligvis er det noe som kan fikses, for det er så tungt å se hvordan hun har det nå.

Gammel 05-06-25, 20:09   #747
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Stakkar fotballungen, snakk om maks uflaks!

Fintdethei! er ikke aktiv  
Gammel 05-06-25, 20:23   #748
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Skal til ortoped i morgon, men har skjønt det som at det vil lege seg sjølv med tid og ro. (Haha, ro liksom. Den ungen har ikkje hatt eit rolig minutt i sitt liv.)

Så skikkelig enda meir kjipt å gå glipp av VM til og med, Nera. Helsike altså.

Gammel 05-06-25, 21:00   #749
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Stakkars fotballunge og datteren til Nada.

Gammel 06-06-25, 10:49   #750
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner at den artikkelen føles veldig ubehagelig. Jeg syns det er dønn ubehagelig når det snakkes om livsstilsfaktorer knyttet til kreft også. Jeg var føkkings kjernesunn da jeg fikk kreft, og SÅ SIER DU LIKSOM AT DET ER MIN SKYLD?!?

Men det er jo alltid flere faktorer, og uflaks er en veldig vesentlig faktor for mye, men det har det tross alt begrenset verdi å snakke om, i forhold til ting man kan gjøre noe med.

Snakket med en kollega om dette (skjerm/autisme) i lunsjen dagen før artikkelen kom ut. Han har to autistiske barn, og er laaaaangt mer informert enn snittet (også av fagfolk, vil jeg påstå), på området. Han tok seg fri fra jobb i to år for å jobbe utelukkende med dette da eldste fikk diagnosen, og driver fortsatt med det. Han tegnet opp en slags matrise: Man har genetikk/uflaks på den ene aksen, fra født med "ingenting" til "tungt autist" og så har man miljøfaktorer på den andre, og det inkluderer også skjerm, mente han, samt masse andre ting, blant annet språkutvikling (som min kollega er spesielt opptatt av, og jobber med).

Når det er så ekstremt mye mer sannsynlig å få autistiske barn når man er to utenlandskfødte foreldre, så peker jo det på at miljøfaktorer MÅ bety ganske mye, og særlig det med språk. Slektsnære ekteskap kan forklare noe, men ikke alt, vil jeg tro?

Gammel 06-06-25, 13:15   #751
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Gruffer over min bakstreverske, ultrakonservative blåblå kommune. Denne gangen fordi de mener å ha vedtatt at vi ikke skal Prideflagge, som en av to kommuner i fylket. Det finnes et vedtak om noe i hvert fall delvis annet fra noen år tilbake, men det later man som ikke finnes.

Og en liten applaus til min sønns gamle lærer, som i forbannelse over trangsyntheten har regnbuestripet håret sitt.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 06-06-25, 13:44   #752
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Selgere av leilighet som ikke vil ned 50 000,-. Ok, de taper selv til fastsatt pris, men så kjøpte de borettslagets dyreste leilighet med vinduer og balkongdør fra 1956. Strøm inkludert her, men jeg har klimaskam.

Gammel 06-06-25, 14:12   #753
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når det er så ekstremt mye mer sannsynlig å få autistiske barn når man er to utenlandskfødte foreldre, så peker jo det på at miljøfaktorer MÅ bety ganske mye, og særlig det med språk. Slektsnære ekteskap kan forklare noe, men ikke alt, vil jeg tro?

Ei jeg indirekte jobber med (logoped), har nettopp vært på foredrag om at de forsker på barn med autisme hvor mor har vært på flukt mens hun var gravid.

Musemus er ikke aktiv  
Gammel 06-06-25, 15:22   #754
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Og en liten applaus til min sønns gamle lærer, som i forbannelse over trangsyntheten har regnbuestripet håret sitt.

Vind og regnvær er en dårlig kombo med leddgikt. Jeg har lyst til å legge meg og sove, og våkne opp når det er høytrykk igjen. Men tror nok noen på jobb synes det er greit om jeg heller får fakturert ut månedens timer...

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv  
Gammel 07-06-25, 17:41   #755
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

tenåringer

Gammel 07-06-25, 20:20   #756
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Skjønner at den artikkelen føles veldig ubehagelig. Jeg syns det er dønn ubehagelig når det snakkes om livsstilsfaktorer knyttet til kreft også. Jeg var føkkings kjernesunn da jeg fikk kreft, og SÅ SIER DU LIKSOM AT DET ER MIN SKYLD?!?

Men det er jo alltid flere faktorer, og uflaks er en veldig vesentlig faktor for mye, men det har det tross alt begrenset verdi å snakke om, i forhold til ting man kan gjøre noe med.

Snakket med en kollega om dette (skjerm/autisme) i lunsjen dagen før artikkelen kom ut. Han har to autistiske barn, og er laaaaangt mer informert enn snittet (også av fagfolk, vil jeg påstå), på området. Han tok seg fri fra jobb i to år for å jobbe utelukkende med dette da eldste fikk diagnosen, og driver fortsatt med det. Han tegnet opp en slags matrise: Man har genetikk/uflaks på den ene aksen, fra født med "ingenting" til "tungt autist" og så har man miljøfaktorer på den andre, og det inkluderer også skjerm, mente han, samt masse andre ting, blant annet språkutvikling (som min kollega er spesielt opptatt av, og jobber med).

Det har jo kommet noen flere artikler nå, og jeg skal prøve å forklare litt mer hva som frustrerte meg.

Det er kjempebra det blir forsket, og jeg også ser jo at skjerm er noe som kan virke inn på f.eks. språk, det sosiale og i det hele tatt.
Det jeg reagerte på var at det blir presentert på en slik måte at man kan lese artikkelen også tenke "aha, alt er skjermen sin skyld". Og det er helt greit hvis du er hvem som helst i gata. Problemet oppstår når "alle" leser det, og man ender opp med å møte f.eks. fagfolk, som lar seg farge. Og vips så er man der at man automatisk tenker "dårlige foreldre som lar ungene se for mye på skjerm" hvis det blir en autisme-diagnose. Og man kan jo tenke at folk har vett nok til å ha to tanker i hodet på en gang, men dessverre så er det ikke alle som har det.

Og når helsesykepleier i artikkelen snakker om babyer som får se skjerm når de får vaksine, så blir det også veldig "satt på kanten"

Og jeg tror nok det er litt som kollegaen din snakker om, det er forskjellige ting som spiller inn her, og det er ikke minst forskjellige grader av autisme. Og jeg har lenge tenkt at kanskje ender vi opp med at autisme-begrepet blir mye mer oppdelt, for det er så innmari stor forskjell og et veldig stort spekter.

Og mange av de som får en autisme-diagnose i dag, enten som barn eller voksen, hadde ikke fått den for 10 år siden. Da Storebror fikk diagnosen i 2010 så var han "mild autisme", sett i sammenlikning med andre med diagnosen. Nå i 2025 regnes han som en av de som har størst hjelpebehov. Fordi gruppen med hvem som får diagnose har forandret seg veldig på disse 15 årene.

Og går vi enda 10-20 år tilbake i tid, så hadde sannsynligvis ikke Storebror fått autisme-diagnose heller, for han snakker jo.

Så det at mange flere får diagnose, det er et tveegget sverd det også.

Storebror fikk jo diagnosen før skjerm ble veldig vanlig, men han gikk og gjentok "ananas-trusa mi" fra Mikke Mus Klubbhus. Som han fikk se 30 min om dag. (men da samme episoden om igjen og om igjen, for det var den eneste han ville se) Og til mange av disse barna er skjerm avslapping og mulighet for å innhente kunnskap.
Så det er noe med å ikke hive ungen ut med badevannet. Og det er litt det jeg føler slike artikler gjør.

Da Storebror fikk diagnosen var det glutenfritt og melkefritt som var den store greia, spiste ungene uten gluten og melk, da kom de til å miste alle symptomer. EyeQ var vel også en stor greie den gangen. Det er hele tiden noe som skal fikse. Eller en forklaring. Og med historien som er når det gjelder teorier om autisme, så får jeg kanskje piggene litt fort ut.

Men det er jo samme som at omsorgssvikt kan gi samme symptomer som autisme. Og sitter en 1-2 åring på skjerm hele dagen, så selvsagt blir det problemer med den sosiale samhandlingen. Men kanskje den ungen kan komme seg ut av det? Og det kan jo ikke en som har autisme. Det er mye man kan øve og trene på, men det stopper liksom et sted hvor mye man kan oppnå med trening.

Jeg er egentlig altfor trøtt til å greie å gi mening. Det var et frustrasjonsutbrudd pga en overskrift som trigget og at jeg levende kan se for meg et stakkars foreldrepar som kommer til å få slengt den kommentaren i fjeset, om at de helt sikkert har latt barnet få se for mye skjerm.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv  
Gammel 08-06-25, 17:40   #757
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner godt at den traff, serafin. Og dette er jo gruffetråden, så helt lov å gruffe!

Gammel 08-06-25, 20:12   #758
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Jeg er så lei av å regagere på all mulig mat. :kryssallergi:

Gammel 08-06-25, 20:58   #759
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med Serafin. Ingen Nevropsykologer jeg jobber med har tro på denne nye forskningen.

Sosialt samspill og tilgang til lek og samspill har mye å si for utviklingen. Jeg jobber med personer med store sansetap. Altså manglende tilgang til utrykk, til språk, til å se reaksjoner, til normalt samspill. Mange av de får feilaktige autisme diagnoser, også Psykisk utviklingshemning diagnoser. Deprivasjon er like skadelig som en nevrobiologisk bakgrunn. Det betyr ikke at det er autisme. Veldig sjeldent er det faktisk det hos de jeg nevner. At foreldre er opptatt og velger skjerm istedenfor å ta med barnet vil jo gi deprivasjons problematikk.

Gruffer over 1 av 2 2åringer som aldri vil sove. Går mange timer hver kveld og natt til å roe han tilbake til søvn.

Isolde er ikke aktiv  
Gammel 11-06-25, 08:30   #760
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vet sånne høylytte damer på 55 pluss som bare er bitchy og lever i sine egen navlelo. Som vil ha andre mennesker til å tilpasse seg deres høyhet. Som brauter seg inn i et par sommeravslutninger med barn og foreldre på en offentlig strand kl. 18.00 en vanlig ettermiddag i juni og lurer på om sommeravslutningene virkelig MÅ ha bordene de sitter ved? og etter å ha få surket seg til et par bord fra sommeravslutningene, drar opp vinflaskene sine?
De gruffer jeg over i dag.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.