Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Beste tips for å bli kvitt mose i plen

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-25, 09:41   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beste tips for å bli kvitt mose i plen

Vi leier leilighet og har en diger plen vi skal holde. Da vi var og så på denne leiligheten sto det en robot-klipper utenfor og Utleiemegleren sa at denne virket ("har ikke hørt noe om at den ikke virker"). Vi var nemlig litt skeptisk til den store plenen, da det krever en del arbeid gjennom sommeren å holde den, og var derfor veldig glad det var robot-klipper der.
Vel, ved overtakelse er huseier innom og forteller at "den har jeg forsøkt å reparere flere ganger så nå gir jeg opp og kvitter meg med den".
Så da står vi der da, med en diger plen som må klippes. OG vi skjønner jo hvorfor robot-klipperen sleit for å si det forsiktig.

Så til problemet:
Vi har ca 15 cm tykt lag med mose i hele "plenen" (det er vel egentlig mer mose enn plen). Det er så man kjenner kjernemuskulaturen jobber når man går over den. Gressklipperen vår står på det øverste hakket, men allikevel sliter den fordi hjulene går så langt ned at klipperen setter seg fast i mosen. Jeg har ikke lyst til å bruke mye penger på dette i og med at vi leier. Hadde jeg eid huset og hagen så hadde jeg nok skrellet av hele greiene og laget ny plen, men det er ikke aktuelt.

Så hva gjør jeg?

Allerede forsøkt:
Trim Mosefjerner. Den dreper øverste lag av mose og det kommer faktisk litt grønt gress der den har vært, men det er MYE mose igjen under.
Plenlufter/mosefjerner. Jeg har gått over og fjernet fire fullpakkede sekker med mose, men også denne tar bare det øverste laget.

Gammel 23-05-25, 17:11   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste tips for å bli kvitt mose i plen

Gjødsle, klippe ofte, tid.

Mosen vokser der gresset ikke har det bra.

Men det er jo litt langsiktig, da.

Gammel 23-05-25, 17:11   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mose er lett å holde, da. Mye lettere enn plen!

Gammel 23-05-25, 17:36   #4
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og ofte grønnere enn plen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 18:15   #5
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

... og deiligere å gå barbeint på.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-25, 18:21   #6
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Frem til det gjemmer seg en brunsnegl i mosen og du dreper den med tærne ...

Nå er den jo såpass at plenklipper kjører seg fast, så jeg må gjøre noe.

Gammel 24-05-25, 00:03   #7
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Nei, det er ekkelt å gå på når det er mye modem liksom synker nedi noe vått og ekkelt.

Gammel 24-05-25, 08:19   #8
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Robotgressklipper er mitt beste tips. Fordi da har plenen det mye bedre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:25.