Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundet

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-25, 08:49   #321
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundet

Måten pressen har "fråtset" i denne saken er en ting. Jeg kan være enig i at de som mener at minutt for minutt-dekningen er for mye, også for de som har tillatt at saken skal gå for åpne dører (barna). Og gitt Tones ståsted, og mulighet til å velge å ikke vitne, så skjønner jeg hvorfor hun har bedt om - OG hvorfor hun har fått gjennomslag for - lukkede dører og referatforbud når hun vitnet.

Om det i retrospekt har vært så veldig klokt ift muligheten hennes til å reparere forholdet til fem av syv barn er jeg derimot ikke like sikker på. Men jeg tenker også det er en konsekvens av at hun har levd oppi dette i så mange år, at det ikke nødvendigvis er så enkelt for henne å skjønne hvorfor det til slutt sa stopp hos såpass mange av barna hennes. Det innebærer jo å måtte stå i et enormt mentalt ubehag å innrømme for seg selv at hun har vært med på å tilrettelegge for en adferd hos barnas far som er langt utenfor det akseptable. For det mener jeg så absolutt den er. Om den er straffbar eller ikke vil tiden vise.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-25, 08:51   #322
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når moren først valgte å vitne, mener jeg det også bør bli kjent hva hun faktisk sa. Om forklaringen blir vist i opptak for lukkede dører (men med pressen til stede), så vil hvertfall dekningen av saken bli riktigere. Dette er tross alt et veldig viktig vitnemål som nesten kan velte hele saken i den ene eller den andre retningen.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-25, 08:53   #323
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er enig i at det er mye som er problematisk her, men sånn juridisk og rettstatlig sett, så er det vel egentlig ikke problematisk at Tones vitnemål offentliggjøres.

Hvordan kan du mene det?

Tone: "Hei, ærede Tingrett. Jeg trenger ikke forklare meg for denne rett, men jeg skal gjøre det på følgende betingelser. Jeg vil ikke at mitt vitnemål skal være tilgjengelig for pressen eller for visse personer, og jeg vil at de som får høre mitt vitnemål skal forbys å snakke med utenforstående om det."

Tingretten: "OK. Vi godtar dette om du vitner, for ditt vitnemål er viktig." <vent en stund> "Du, vi har ombestemt oss, så nå bare gir vi pressen tilgang likevel, vi. Vi hadde jo tatt opp ditt vitnemål uansett."

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-25, 08:55   #324
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo sånn at rettssaker ER åpne med mindre det er tungtveiende grunner til noe annet.

Ja, og det er et ekstremt viktig prinsipp i en rettsstat. Det kan vi rett og slett ikke vike fra.

Men når hun først har fått godkjent lukket rett, kan man ikke gå tilbake på det i ettertid. Det ville også vært problematisk. Hun burde ikke fått lov til det i utgangspunktet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-25, 08:55   #325
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Når moren først valgte å vitne, mener jeg det også bør bli kjent hva hun faktisk sa.

Og det kan du jo selvsagt mene - og jeg er på mange vis ikke uenig - men hun vitnet under visse forutsetninger. Da kan man ikke ensidig fjerne forutsetningene.

Gammel 06-05-25, 08:59   #326
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men når hun først har fått godkjent lukket rett, kan man ikke gå tilbake på det i ettertid. Det ville også vært problematisk. Hun burde ikke fått lov til det i utgangspunktet.

Nettopp! Retten kunne sagt at da fikk hun benytte seg av sin rett til å la være å vitne. Dette kan ikke gås tilbake på i etterkant, med mindre begge parter (både tingrett og Tone) er enige.

Jeg syns det er problematisk at pressen forsøker å - vel, presse - tingretten til å endre på dette. De burde forstå avtale-prinsipper bedre. Vi er ikke USA, liksom.

Gammel 06-05-25, 09:00   #327
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slike avgjørelser kan påklages, og det er det pressen nå har gjort. Det er en risiko jeg regner med at advokatene har informert moren om.
Bare det at moren fikk lov til å forklare seg uten rommet fullt av presse og de hun ikke ønsket var der, tenker jeg er hensynsfullt nok for henne.

Gammel 06-05-25, 09:04   #328
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Slike avgjørelser kan påklages, og det er det pressen nå har gjort. Det er en risiko jeg regner med at advokatene har informert moren om.

Jeg er - opplagt - ikke jurist. Kan du fortelle litt mer om prosessen rundt slikt? Hvilke kriterier vil ligge til grunn for at man kan endre på denne typen avtaler?

Gammel 06-05-25, 09:16   #329
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo sånn at rettssaker ER åpne med mindre det er tungtveiende grunner til noe annet. Barna har ikke bedt om åpne dører. De har bare ikke bedt om å lukke dem. Dørene lukkes ikke heller uten videre, selv om noen av partene ber om det.

Nja, det stemmer ikke helt. De har ikke bare utlatt å be om lukkede dører. De har bekreftet at de ønsker at de er åpne. Det er en mer aktiv handling altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-25, 09:18   #330
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Standard

Jeg er heller ingen jurist, men det er alltid er risiko for at en klage blir tatt til følge, og retten var jo veldig i tvil om de skulle gå med på hennes krav. Og det var jo helt klart et press fra moren her, så jeg ser ikke bort fra at klagen vil få medhold.

Gammel 06-05-25, 09:32   #331
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg er heller ingen jurist, men det er alltid er risiko for at en klage blir tatt til følge, og retten var jo veldig i tvil om de skulle gå med på hennes krav. Og det var jo helt klart et press fra moren her, så jeg ser ikke bort fra at klagen vil få medhold.

Men jeg forstår ikke helt. Retten har gått med på hennes krav. Hun har vitnet under forutsetning av at bl.a. pressen ikke skal få tilgang. Selv om pressen skulle få gjennomslag for at retten burde vært åpen under hennes vitnemål, så må det da være slik at hun i tilfelle kan si at "da vitner jeg ikke, og mitt vitnemål kan selvsagt ikke utleveres til pressen". Og så må retten si til de som har fått med seg hennes vitnemål, at dette vitnemålet må de se bort fra?

Jeg klarer ikke å forstå annet?

Gammel 06-05-25, 09:49   #332
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg er - opplagt - ikke jurist. Kan du fortelle litt mer om prosessen rundt slikt? Hvilke kriterier vil ligge til grunn for at man kan endre på denne typen avtaler?

Anken låg på bordet då pressen forlot saken så mora var innforstått med at det er ein risiko.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-25, 09:59   #333
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg forstår ikke helt. Retten har gått med på hennes krav. Hun har vitnet under forutsetning av at bl.a. pressen ikke skal få tilgang. Selv om pressen skulle få gjennomslag for at retten burde vært åpen under hennes vitnemål, så må det da være slik at hun i tilfelle kan si at "da vitner jeg ikke, og mitt vitnemål kan selvsagt ikke utleveres til pressen". Og så må retten si til de som har fått med seg hennes vitnemål, at dette vitnemålet må de se bort fra?

Jeg klarer ikke å forstå annet?

Jeg er ikke jurist, men jeg vil anta nettopp klageadgangen var en av grunnene til at hun fikk gjennom lukket rett?
Og at klagen kommer til å gå gjennom.
Men da vi tross alt informasjonen komme gjennom redaktørstyrte media (kan man jo håpe på).

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-25, 10:25   #334
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kan du mene det?

Tone: "Hei, ærede Tingrett. Jeg trenger ikke forklare meg for denne rett, men jeg skal gjøre det på følgende betingelser. Jeg vil ikke at mitt vitnemål skal være tilgjengelig for pressen eller for visse personer, og jeg vil at de som får høre mitt vitnemål skal forbys å snakke med utenforstående om det."

Tingretten: "OK. Vi godtar dette om du vitner, for ditt vitnemål er viktig." <vent en stund> "Du, vi har ombestemt oss, så nå bare gir vi pressen tilgang likevel, vi. Vi hadde jo tatt opp ditt vitnemål uansett."

Ja, jeg ser den, det var ikke slik jeg mente det. Jeg tenkte på det juridiske prinsippet om åpne dører.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-25, 10:28   #335
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare det at moren fikk lov til å forklare seg uten rommet fullt av presse og de hun ikke ønsket var der, tenker jeg er hensynsfullt nok for henne.

Jeg er enig. Og jeg syns egentlig det er veldig merkelig at dommeren lot seg presse slik uten å gjøre en nøyere vurdering først. Det hadde fint gått an å si at dette må vi diskutere, og så forskjøvet hennes vitnemål. Når det er sagt, er det liten tvil om at hun har støttet voldsutøveren fremfor sine barn.

Ellers er jeg glad for at Per Isdal har vitnet i dag, og uttalt seg om ulike typer av vold.

Gammel 06-05-25, 10:47   #336
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg ikke tar feil, kan også pressen få medhold i klagen, men uten at det skjer noe annet enn at de får anerkjennelse for at retten burde vært åpen. Så derfor ingen praktisk betydning akkurat i denne saken.

Gammel 06-05-25, 18:32   #337
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det er i liten grad slik at jurister lar seg presse av pressen altså. Vi forholder oss til juss. Hva Lagmannsretten kommer til, er basert på juss, praksis og tolkninger av dette. Ikke at pressen sier a eller b. Det er noen av landets beste dommere, med lang utdanning og erfaring.

Gammel 06-05-25, 20:52   #338
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ellers er jeg glad for at Per Isdal har vitnet i dag, og uttalt seg om ulike typer av vold.

Ja, det er jeg også glad for.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-25, 15:02   #339
Input

Input sin avatar

Standard

Det er virkelig oppsiktsvekkende at John Christian Elden hevder at dette har blitt en sak fordi Ingebrigtsen-sønnene ville bli kvitt to konkurrenter. Da har man virkelig vanvittig lite tiltro til rettssystemet.

Gammel 14-05-25, 15:19   #340
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... eller man har ingen gode argumenter, og må ty til slik dritt.
Jeg syns han fremstår som litt latterliggjørende i måten han prosederer på. Og argumentene hans holder virkelig ikke mål.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.