Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male innedører?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-25, 18:44   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male innedører?

Det er ganske mye jobb å bytte seks dører også.

Om det er mye jobb kommer litt an på hva søra er laget av og hvor mye detaljer det er på den.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-25, 18:54   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg måla tredørene her då vi flytta inn. Hadde ambisjonar om pussing og sparkling, kvistlakk og heile sulamitten, endte med å berre køyre på med grunning og måling. No hadde eg sikkert droppa grunning også, sidan det fins måling som gjer heile jobben.

For min og vår del så vart det meir enn bra nok, men vi er no litt sånn familien Slums da.

Gammel 06-03-25, 07:50   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det er ganske mye jobb å bytte seks dører også.

Om det er mye jobb kommer litt an på hva søra er laget av og hvor mye detaljer det er på den.

Jeg så for meg at man måtte ta av alle dørene og da gjør man jo mye av den jobben som er å bytte dem, men man må kanskje ikke det?

Hva slags maling bruker man? Og farge?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 09:31   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg så for meg at man måtte ta av alle dørene og da gjør man jo mye av den jobben som er å bytte dem, men man må kanskje ikke det?

Jeg ville pusset litt, vasket med kraftvask, grunnet (eventuelt med grunn med kvistlakk i) og så malt med det malebutikken sier.

Min erfaring med dørbytte i et gammelt hus er at det aldri er noe som passer nøyaktig i den karmen som var, så da må man fore ut og liste og fandens oldemor.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 09:39   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Begge deler kommer an på materialet i dørene, og hvor gamle de er. Er det et gammelt hus; fra før masseproduksjon, kan det væe litt styrete å finne rett størrelse. Er det nyproduserte dører så er det ikke noe problem, men dører kan være ganske dyre om du ikke skal ha pappdører.

Om du skal male og de er i tre, ikke bare "trefarget" som du skriver, så må du finne ut om de er behandlet med noe. Er de oljet? Lakket? Ubehandlet? Er de oljet så må du snakke med malingsbutikken hva de anbefaler å male dem med, så det sitter. Er de lakket må de pusses, og samme gjelder her; hør hva slags maling du kan bruke. Er de ubehandlet så må de også pusses, kvistlakkes og grunnes. Om de er i tynn finér (typ teakdører fra 50-70-tallet) så kan de knapt pusses, for de er så tynne. Personlig syns jeg ikke de bør males heller, det blir aldri pent.

De må også sparkles, om de har sprekker, hull eller andre merker.

Vi hadde en plan om å male dørene her, som har vet malt og deretter lutet en gang på nittallet. De er fortsatt ikke malt, og nå lever vi godt med det. De er også så gamle at de ikke er i noe standardstørrelsen.

Sist redigert av Tallulah : 06-03-25 kl 09:49.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:24.