Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva lurer du på i dag? #02

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-25, 19:05   #921
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva lurer du på i dag? #02

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

I dag lurer jeg på hvorfor man er i mot renere energi?

Tipper kostnadene med det som gjør det upopulært.

Isprinsessen er aktiv nå  
Gammel 30-01-25, 19:09   #922
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

det er nok kostnadene ja. Samt at i Norge HAR vi jo ren energi, det er bre det at den selges ut v landet, som er det som skrur opp prisene, som er det at man er mot... ikke den renere energien, men det at VÅR rene energi skal brukes til å få opp ANDRES ren-energi-prosent og VI må betale for det....

sånn kort fortalt er det vel i alle fall slik jeg har forstått det.

(Om det er sånn virkeligheten ER har jeg ikke 100% oversikt over, men det er i alle fall slik argumentene mot denne energipakken er oppsummert for meg)

Gammel 30-01-25, 23:28   #923
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ren populisme. Norge styrer mot kraftig kraftunderskudd, fordi vi ikke bygger noe som helst nytt, mens både industri og ikke minst elektrifisering for å redusere utslipp, krever mye ny kraft.

Jevnt over så selger vi kraft dyrt til kontinentet og kjøper billig. Kraftkablene har vært et gigantisk pluss-prosjekt for as Norge.

Men nå er det ikke det sp har nektet å være med på. Det de sier nei til er enøk, stort sett.

Gammel 31-01-25, 06:26   #924
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, å være enig med så er ikke så lett om dagen, synes jeg. (Eller altså.... Egentlig ganske ofte)

Gammel 31-01-25, 08:40   #925
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

det er nok kostnadene ja. Samt at i Norge HAR vi jo ren energi, det er bre det at den selges ut v landet, som er det som skrur opp prisene, som er det at man er mot... ikke den renere energien, men det at VÅR rene energi skal brukes til å få opp ANDRES ren-energi-prosent og VI må betale for det....

Og så er det ikke bare med penger vi betaler/har betalt med, det er jo mye sårbar natur som går med i sluket, både ved vannkraftutbygging og vindkraft.

Galathea er ikke aktiv  
Gammel 31-01-25, 09:25   #926
Malama

Malama sin avatar

Standard

For å si det sånn. Jeg utsettes jevnlig for politiske meninger som ikke helt samsvarer med mine. Det skyldes den noe spesielle demografien på mitt arbeidssted.

Særlig en som er stor tilhenger av Trump og Musk. Meget frittalende. Dynamikken kommer til å endre seg når nå en av de som i størst grad taler ham imot slutter.

SP er det nok ingen her som støtter, men en stor grad KrF (Jeg sa jo det var en spesiell demografi ) og hvordan vi "selger arvesølvet" når vi nå "selger ut vannkrafta" var senest tema i går (dog, vi var via ekskludering(som en god ting) og spesialskoler på vår vei dit, og begynte egentlig med oljefondet, så hvem vet hvor en samtale går...

Det gir meg i alle fall innsyn i andre måter å se på verden, og jeg lever i alle fall ikke i et ekkokammer....

Så sånnsett, det jeg lurer på i dg er hvilke veier lunsjpraten tar i dag

Eller om det snart er helg....

eller hvor mye jeg ender med å måte jobbe i helga...

Eller om det ikke bare kan være påske snart, for da er i alle fall overtiden over.

Januar er en dørgende lang måned.

Men det minner meg på hva jeg FAKTISK lurte på, er vi de eneste som ikke har slukket lysene ute enda? Jeg trodde vi pleide slukke dem sånn i slutten av februar, men det er mørkt på alle nabohusene allerde, og det er da faktisk JANUAR!

Gammel 31-01-25, 09:30   #927
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men det minner meg på hva jeg FAKTISK lurte på, er vi de eneste som ikke har slukket lysene ute enda? Jeg trodde vi pleide slukke dem sånn i slutten av februar, men det er mørkt på alle nabohusene allerde, og det er da faktisk JANUAR!

Her er vi definitivt ikke de eneste. De fleste har beholdt utelysene fremdeles og det er så utrolig fint når man er ute i mørket. I går så jeg til og med noen som hadde både adventsstjerne i vinduet og juletre i stua fremdeles.

Gammel 31-01-25, 10:03   #928
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vi har juletre i stua. Uten lys og pynt. Det har bare ikke havnet under trappa enda, det ble utsatt pga varmepumpemontering (der teknikerne måtte stå der julepynten vanligvis er) og treet kommer sist inn, og...ja, det skal under trappa denne helga. En del logistikk som må finne sted denne helga så det skjer. Stjerna tas også ned fra vinduet da tenker jeg. Men jeg vil ha lysene ute litt lenger. Det er så MØRKT enda!

Gammel 31-01-25, 11:13   #929
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Her er det masse lys ute fremdeles, inkludert på det kommunale «utemuseet», var og gikk tur der med hunden i går, var så fint! Jeg har ogs lys på gjerdet mitt.

Gammel 31-01-25, 12:40   #930
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Vi har fortsatt vinterlysene oppe.

Gammel 31-01-25, 14:44   #931
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så påskegodt på Nille i dag, og det fikk meg til å lure på hvorfor vi aldri ser leserinnlegg eller hører diskusjoner og protester på at påskemarsipanen kommer så tidlig i butikkene, på samme måte som med julemarsipanen. Vi er fortsatt i januar, og påska er først i midten av april, om to og en halv måned. Jeg tror aldri jeg har hørt noen reagere så veldig på det.

Gammel 31-01-25, 14:51   #932
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har generelt MYE mindre følelser knyttet til påsken. Det er bare det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 31-01-25, 18:22   #933
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg elsker påsken. En høytid uten forventninger. Helt fantastisk. Mange dager fri, flere enn julen om en ikke skal ta ut ferie. Det er en lang høytid. Og den er herlig. (Og jeg tar fri hele skoleferien, avspaserer mertid fra årsoppgjøret, så den er skikkelig lang)

Gammel 31-01-25, 18:29   #934
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg også, Input.

Vi to forresten ned utejulelysene for to uker siden. Jeg hadde planer om ut januar, men mannen tok de plutselig ned. Han er ferdig med jul 3. juledag.

Sist redigert av Karamell : 01-02-25 kl 10:53.
Karamell er ikke aktiv  
Gammel 01-02-25, 09:47   #935
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på om jeg skal ta ned "mørketidslyset" mitt idag... har hengt i vinduet i over to mndr nå.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 01-02-25, 10:23   #936
Malama

Malama sin avatar

Standard

Mannen forslo nettopp at vi skal spille julelysene i dag.

Han kaller det julelys. Og det er februar. Så, ja. Jeg trodde de pleier henge frem til ca vinterferien sa jeg. Men ok. Ja, vi er jo de siste i gata. Eller, naboen har slukket bare deler. Det vi ser herfra. Det er litt lys igjen på andre siden av huset. Ellers er det ikke er lys å se.

Gammel 01-02-25, 10:29   #937
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lurer på hva slags sko jeg skal ha på meg neste helg når jeg skal til Oslo en tur. Realistisk blir det lite trasking, men siden vi skal være i en idrettshall, kan det sikkert være glatt det siste stykket dit.

Gammel 01-02-25, 10:29   #938
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Vintersko. Mye is og glatt her i Oslo. Ev ta med lettere sko til hallen.

Gammel 01-02-25, 10:32   #939
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss har utelysene ofte blitt værende ute fordi de er dekket av snø. I år har vi (heldigvis) mye mindre snø enn vanlig, så da var det lett å ta dem inn, noe jeg gjorde for to uker siden. Nå venter jeg på våren!

liefje er ikke aktiv  
Gammel 01-02-25, 11:54   #940
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært ganske fornektende ad regninger og annet etterlatenskaper og post i fm Mutter'n sin bortgang. Alt som kom via bank og e-post skal være ok nå. Er det noen nettsteder, offentlige postkasser og slikt jeg kan eller bør ta en titt på?

Strå er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.