|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gruffetråd #20
Nei, det tror jeg ikke. Jeg tror derimot at mange ikke helt har fått med seg de nye (dvs for noen år siden) definisjonene av fare, som er ulike rundtom i landet avhangig av type vær, befolkningstetthet og natur. Farevarsel betyr ikke nødvendigvis at noe ER farlig. Mulig det rett og slett burde hete noe annet.
|
|
#2 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Det har jeg også tenkt på. Det virker som folk ikke tar det for hva det er, et varsel om en viss mengde snø (eller hva det måtte være varselet er for). Kanskje det bare skulle hete f.eks. "gult varsel for snø" eller "snø gult nivå" eller noe sånt. Sist redigert av banana : 29-01-25 kl 13:13. |
|
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Må ikke forveksles med varsel om å ikke spise gul snø.
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det står jo i det vanlige værvarselet at det kommer nedbør, og for meg er det helt utenkelig at 10-15 cm på en dag fører til store problemer i trafikken etc. Ja en må ta hensyn, men ikke behov for ekstra varsel. Men har nå erfart gjennom dere og media at det faktisk er behov for ekstra varsel når det kommer snø. Og da er vi på vei mot amerikanske tilstander om 10-15 cm skaper store trafikale problemer. Jeg sier ikke at vi er der men på vei mot. |
|
|
|
|
#6 |
|
Peppy!
|
Jeg vet ikke om det har så mye med amerikanske tilstander å gjøre. Jeg vil tro at det spiller inn at i Oslo er folketallet økt med 60 % siden 90-tallet, altså en mye mer tettbefolket by og det som følger med av flere biler på veiene, flere busser osv. Befolkningsveksten i Stor-Oslo er sikkert minst like stor. Og så har jo tidene forandret seg, vi får mer tilgang på informasjon. Og da er jo et varslingssystem for «vær som kan påvirke hverdagen din» ikke akkurat en groundbreaking nyinnføring. Det har ingenting med hysteri eller idioti å gjøre. Jeg synes i grunn det er en praktisk innretning for å få hjulene i samfunnet til å gli litt lettere. Og forundres stort over at det oppleves som provoserende eller idiotisk for mange. |
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Må jo lov å være overrasket over noe eller synes noe er merkelig uten å kalle det hysteri/idioti/provoserende/idiotisk. Spesielt når de fleste steder det ikke lees på et øyelokk over samme værvarsel. |
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det har mye å si hvor snøen kommer da, så det er ikke så rart. Store byer har mer finmasket vegnettverk, så det er mange flere meter med veg å brøyte på samme areal som mindre tettbygde steder (og ja, også på små steder i nord må det brøytes når det kommer 15 cm med snø, det høres ikke så mye ut, men det når over skoene når man går, og mange biler vil få problemer, særlig i bakker), i tillegg til at det er færre steder å gjøre av snøen, så syklister og fotgjengere tvinges ut i kjørebanen fordi fortauene brukes til midlertidig snølagring. Flere biler på vegene gir også flere farlige situasjoner på grunn av dårlig sikt i tett snøver, kombinert med glatte veger. Så det er mer komplisert i tette byer enn andre steder, når det kommer mye snø på en gang. Alternativet til kollektivtransport som kneler et par ganger i året er jo i realiteten å ikke ha kollektivtransport i det hele tatt. Men det er vel også formålet med varslene, å få folk til beregne ekstra god tid, og at de som kan lar bilen stå, slik at det blir enklere for kollektivtrafikk, utrykningskjøretøy og varebiler å komme fram.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-01-25 kl 15:41. |
|
|
|
|
#9 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg har bodd i Osloområdet i hele mitt liv. Før hadde alle piggdekk, for eksempel. Det var få innvandrere og mindre transport inn fra utlandet. Nå har nesten alle blitt beordret over på piggfritt (med gebyrer om man kjører noe annet), befolkningsveksten er enorm, veiene de samme, mer slaps og is enn før, moderne busser som er mer miljøvennlige (men derfor ikke kjører permanent med kjetting), mange nyinnflyttede folk som ikke har tatt lappen på vinterføre og mye tungtransport fra utlandet.
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|