Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva koster en fest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-24, 11:26   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en fest?

Jeg har bare et spørsmål, og jeg håper ikke jeg fyrer opp diskusjonen igjen.

Når dere sier at folk tar med egen drikke. Er det da til felles bruk? Setter folk det på bordet med mat og drikke? I såfall kan det godt hende det skjer på fester jeg har vært på også, uten at jeg har fått det med meg.

Eller åpner folk siden egen flaske og setter den foran seg, slik at alle drikker fra egen flaske?

Det er det siste der jeg synes er litt rart. Når det er sagt, er det helt vanlig på min arbeidsplass. Ja, ikke på jobb, selvsagt, men på fest. Man har med seg en vin, og man drikker av den selv. Den står på bordet foran hver person.

Og, bare for å klargjøre det: Det er helt i orden hvis mine gjester på min tenkte fest (som jeg håper blir en realitet) at folk har med seg drikke hvis de ønsker. Jeg kommer bare ikke til å be dem om å gjøre det. Og da er det litt vanskelig å beregne innkjøp, jeg må jo basere meg på at ingen har med noe. Det kan jo skje.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-24, 12:22   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har bare et spørsmål, og jeg håper ikke jeg fyrer opp diskusjonen igjen.

Når dere sier at folk tar med egen drikke. Er det da til felles bruk? Setter folk det på bordet med mat og drikke? I såfall kan det godt hende det skjer på fester jeg har vært på også, uten at jeg har fått det med meg.

Eller åpner folk siden egen flaske og setter den foran seg, slik at alle drikker fra egen flaske?

Det er det siste der jeg synes er litt rart. Når det er sagt, er det helt vanlig på min arbeidsplass. Ja, ikke på jobb, selvsagt, men på fest. Man har med seg en vin, og man drikker av den selv. Den står på bordet foran hver person.

Og, bare for å klargjøre det: Det er helt i orden hvis mine gjester på min tenkte fest (som jeg håper blir en realitet) at folk har med seg drikke hvis de ønsker. Jeg kommer bare ikke til å be dem om å gjøre det. Og da er det litt vanskelig å beregne innkjøp, jeg må jo basere meg på at ingen har med noe. Det kan jo skje.

Veldig flytende overgang.
Man har som regel med rikelig og deler rundt. Flasker setter på bordet og man annonserer at det er bare å forsyne seg.
Vi har stort sett alltid med, men ser an før det evt tas fram.
Sosiale koder er vanskelig.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-24, 13:12   #3
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I min krets har det vært en endring ettersom vi har blitt eldre, i 30-årdagene tok alle med egen drikke, det samme i noen av 40-årsdagene, men 50-årsdagene har vært "all inclusive" så langt. Jeg er enig med Hyacint, da jeg hadde 50-årsfest ville jeg stå for både mat og drikke, hadde vin til velkomst og middag, kartongvin og øl utover kvelden.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-24, 13:48   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

I min krets har det vært en endring ettersom vi har blitt eldre, i 30-årdagene tok alle med egen drikke, det samme i noen av 40-årsdagene, men 50-årsdagene har vært "all inclusive" så langt. Jeg er enig med Hyacint, da jeg hadde 50-årsfest ville jeg stå for både mat og drikke, hadde vin til velkomst og middag, kartongvin og øl utover kvelden.

Ja, jeg føler at det er litt sånn her og, at det var vanligere da vi var yngre, kanskje. Mulig det er derfor jeg hadde syntes det var komisk om foreldrene mine (som er langt mer i selskap/fest/sammenkomster enn meg) gikk avgårde med vinen i hånden.

Jeg konkluderer derfor med at hele premisset for drikkediskusjonen hviler på at dere alle er langt yngre enn meg.

Gammel 28-09-24, 13:54   #5
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjører ofte, og tar da med noe alkoholfritt i veska. Noen blir jo småfornærmet av det også, at en ikke drikker vin, men akkurat det lever jeg godt med.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-24, 14:06   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg kjører ofte, og tar da med noe alkoholfritt i veska. Noen blir jo småfornærmet av det også, at en ikke drikker vin, men akkurat det lever jeg godt med.

Hvis folk blir fornærmet av det, kan de ta seg en bolle. Jeg opplever også at det er helt vanlig å kjøre. Derfor er jeg også opptatt av å ha god alkoholfri drikke. Jeg synes det er skikkelig nedtur å drikke brus til mat. Da tar jeg heller vann.

Gammel 28-09-24, 14:14   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, jeg føler at det er litt sånn her og, at det var vanligere da vi var yngre, kanskje. Mulig det er derfor jeg hadde syntes det var komisk om foreldrene mine (som er langt mer i selskap/fest/sammenkomster enn meg) gikk avgårde med vinen i hånden.

Jeg konkluderer derfor med at hele premisset for drikkediskusjonen hviler på at dere alle er langt yngre enn meg.

Jeg er 53, så det funker ikke.

Nå skal det sies at mange her inne ser ut til å ha betraktelig mer å rutte med økonomisk enn jeg og de fleste vennene mine. Jeg kunne sikkert omdisponert og teknisk sett hatt råd til fest der jeg sto for drikkevarene, men personlig ville jeg ikke vært villig til å prioritere det.

Gammel 28-09-24, 14:23   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg er 53, så det funker ikke.

Nå skal det sies at mange her inne ser ut til å ha betraktelig mer å rutte med økonomisk enn jeg og de fleste vennene mine. Jeg kunne sikkert omdisponert og teknisk sett hatt råd til fest der jeg sto for drikkevarene, men personlig ville jeg ikke vært villig til å prioritere det.

Det har du sikkert helt rett i, og det er jo nettopp fordi en fest koster en del penger at jeg startet tråden i utgangspunktet. Det er en stor prioritering, og det er klart det går ut over andre ting.

Men jeg tror heller ikke at det er drikken som vil velte budsjettet. Jeg er ikke villig til å sponse en fyllefest (av flere årsaker enn det økonomiske), og jeg synes ikke man trenger vanvittige mengder.

Her forleden møtte jeg en halvveis bekjent som begeistret fortalte om 50-årsdagen sin, og hvor fulle alle var, og hvor fulle til og med de gamle var. Jeg gjetter på at hun ikke betalte for drikkevarene selv.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.