|
Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
can-jur
|
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundet
Dette!
![]() |
![]() |
#222 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eller et desperat forsøk på å vise omverden at det er bedre nå, at alt er fint, at han har sluttet nå. Hun har fortsatt en mindreårig boende hjemme.
![]() |
#223 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Eller så har hun ikke kontroll selv på hva som legges ut i sosiale medier.
![]() |
![]() |
#224 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetVi hadde et tilfelle i familien hvor mor mishandlet barna, og der ble far dømt hardt for å ikke å ha grepet inn. Den dag i dag treffer jeg med jevne mellomrom folk som forsvarer henne, ikke helt tror at hun kunne slå og mishandle barna, og om noe skjedde så var det sykdommen, det var ikke henne som person. Jeg forstår godt at det er enda vanskeligere for menn å stå fram med mishandling i hjemmet. Og helt uten å forsvare det å ikke gripe inn så tror jeg ikke vi som ikke har opplevd det kan være i nærheten av å forstå mekanismene som gjør at en ikke klarer å bryte ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetJeg mener virkelig ikke å spekulere, tillegge, forsvare eller klandre noen for noe som helst. Jeg er nok preget av å være drittlei og skuffet av foreldregenerasjonen generelt, og er sånn sett glad for alle som klarer å stå frem og får lov til å fortelle hvor bedritne foreldre som finnes.
![]() |
![]() |
#226 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetJeg tenker at det ikke er riktig å tenke at voldsofre agerer med fornuft og rasjonalitet. Vold gjør at du agerer med på instinkt enn på fornuft. Du blir «trent» til å agere slik at voldsutøver ikke skal bli sint. Det er ikke en rasjonelle for-og-mot-vurdering, det er ren refleks. Og ofte en av grunnene til at voldsofre ikke drar. Klart, det er også rasjonelt farlig å dra fra en voldelig partner, men også om det kan gjøres trygt, så er alle instinkter tunet inn på å «ikke gjøre ham forbanna», og da blir det å reise, helt utenkelig.
![]() |
#227 |
|
Ja. Det er jeg helt med på. Og jeg har et håp om at Ingebrigtsen-barnas historiefortelling åpner noen øyne her og der og kan gjøre det lettere å gjenkjenne denne dynamikken fremover. Jeg har ikke sett denne serien på NRK, men leste en kommentar om at når man ser den etter å ha lest beretningene, opplever man situasjonene helt forskjellig. Og at kanskje litt kollektiv trening av evnen til å oppdage slikt kan gjøre livet lettere for noen barn i de neste generasjonene. Og partnere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetJeg lurer på om nettopp det at de har så mange barn i veldig stort aldersspenn kan være en måte å kontrollere henne på. Og så tror jeg man skal være oppmerksom på at det er handlingen å gå som gjerne er den mest risikable. Det er gjerne da kvinner og barn ender opp med å bli drept. Da kan det nok ofte føles enklere å bli. Selv om mange "små" traumer over tid gjerne blir verre enn det ene store. |
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetIgjen; skulle ønske vi sluttet å snakke i absolutter. Manipulert vs med på det, gå vs bli osv.
![]() |
#230 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetEg trur det er heilt umogleg å førestille seg korleis det er å leve under eit slikt regime, viss ein ikkje har opplevd det. Det er enormt mange kvinner som ikkje klarer reagere adekvat overfor voldelege menn, enten det er dei sjølv eller barna eller begge som blir utsett for vold. Det er ganske sterke og komplekse mekanismer som slår inn og som gjer at ein blir fanga i ein heilt forskrudd familiedynamikk.
![]() |
![]() |
#231 |
|
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetDet burde ikke være noen foreldelsesfrist på vold i nære relasjoner. Særlig ikke mot barn.
![]() |
![]() |
#232 |
ctrl+z
|
Nei, det er jo en skandale at det er gjeldende praksis.
![]() |
#233 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetJeg tror det er mye sant i denne kommentaren om hvorfor konflikten ble tvunget ut i offentligheten etter bruddet med trenerfaren.
![]() |
#234 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetJeg får ikke lest kommentaren i Aftenposten, men Tone har vært gift med Gjert siden hun var 18 år. Det er hele voksenlivet og det får meg til å tenke på hva dette gjør med et menneske, hvordan bildet av volden blir og grenser forskyves.
![]() |
#235 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetDet han sier om moren sin har jeg også ment i alle år.
![]() |
#236 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetJeg synes det er enormt langt over streken å antyde at andre voldsofre står fram med historien sin fordi de vil ha erstatning. Det var vel i utgangspunktet ikke de som ønsket å snakke om dette heller. Det kan umulig være enkelt å stå i en slik situasjon når man er offentlige personer og ALLE snakker om og mener noe om din vonde historie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Henrik Ingebrigtsens tirade mot forbundetDet der med erstatning er ein så drøy påstand at eg bare sitter og måper!
![]() |
![]() |
#238 |
Introvert textrovert
|
Jeg må gjenta denne, tror jeg. Jeg tror ikke det handlet om erstatning!!
![]() |
#239 |
Introvert textrovert
|
Dette med søsteren og håndkleet var kjent for meg også, her i Trøndelag. Men ja, jeg hørte det fra en fra Sandnes.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|