|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?
Balansen er viktig - men får man de mest krevende enkeltelevene til å fungere gjennom trygging og relasjonsarbeid slik at utagering stopper, så er det også et enormt pluss for gruppa. Det er ikke særlig positivt å sitte i årevis og være redd for å få en stol i hodet neste sekund eller ha hodepine på grunn av bråk hver eneste dag. Det sprer seg også slik at flere elever blir urolige og alle sitter med følelsen av å ikke lære noe.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Nå er det en del uenighet knyttet til disse tallene, blant annet fordi nye/unge lærere slutter oftere enn eldre lærere. Det er jo et stort faresignal, fordi de eldre pensjonerer seg etter hvert. Også er det godt dokumentert at veldig mange lærere ønsker seg andre jobber eller vurderer å bytte jobb. Man er ikke en god lærer når man hele tiden ser etter veien ut. Blant mine kolleger (både på samme skole og de jeg møter på sensorskoleringer, kurs, samarbeid osv.) er det veldig tydelig at for "unge" lærer (under 45-ish) er snakk om når, ikke hvis, de slutter. Hva vi skal jobbe med når vi ikke skal være lærere mer er et tema som ofte går igjen i lunsjpausen. Og det er jo et signal som bør tas på alvor.
![]() |
![]() |
#3 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det skjønner jeg. Men for å sette det på spissen; hvis kontaktlærer flyr som en strikkball mellom enkeltelevene for å bygge relasjon, hvem skal da ta ansvar for å bygge læringsmiljø i gruppa som helhet? Det er her jeg mener hovedvekten av kontaklærers arbeid må ligge, og en drastisk økning i redusert undervisningstid mener jeg er en dårlig løsning. Da heller avlaste flere av de andre oppgavene du nevner, i tillegg til tett samarbeid med de som jobber dedikert mot enkeltelevene med store utfordringer.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Den reduserte undervisningstiden kunne jo gått fra fag i andre klasser. De færreste lærere underviser vel kun én klasse, i hvert fall over mellomtrinnet.
![]() |
![]() |
#5 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I praksis er kabalen allerede komplisert nok til at det vil være gjennomførbart.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|