Sv: Miraklet i Gullspång
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Ja, den forklaringen var også litt ut av det blå! Var de samiske? Det kan jo ha gjort risikoen mer reell.
Tror nok heller de var kvener, hvis jeg skal gjette. Deportasjon av norske jøder startet vel heller ikke før litt senere i krigen, og det er lite sannsynlig at folk kjente til holocaust og hva som foregikk i konsentrasjonsleirene allerede i 1941. Så selv om det hadde vært en reell risiko tviler jeg på at de hadde vært klar over den. Nei, hele den teorien skurrer for meg.
Det å sette vekk et barn på grunn av fattigdom var jo ikke så uvanlig før i tiden. Min mormor ble satt bort til slektninger pga at hun var født av en ung og ugift mor (som mot sin vilje emigrerte til Canada med resten av familien, mens barnet ble igjen i Norge), og de samme fosterforeldrene tok til seg en ti år gammel gutt fra nabobygda, som kom fra fattige kår og hadde veldig mange søsken. Men det er jo selvsagt mer heltemodig å skille tvilligene for å redde dem fra en grusom skjebne, så jeg skjønner jo at de ønsker å tro det.
Sist redigert av My : 06-06-24 kl 09:49.
|