Sv: Grønn kraft - noen som skjønner noe?
Vi har ikke god løsning for deponering av kjernekraftavfall i Norge i dag. Vi har basert oss på midlertidige løsninger.
For kjernekraft tenker jeg:
- Den teknologien for små, modulære reaktorer er ikke så moden som folk vil ha det til, og selv de optimistiske anslagene vil gi DYR strøm. Tidligst 2035, som gajamor sier
- Vi må finne løsning for det avfallet vi allerede har, da kan vi snakke.
- Vi kan godt starte å få på plass et konsesjonsregime allerede nå. Da er vi klare når teknologien er klar. Et slikt regime kan lett ta 8-10 år å få på plass.
Ingen tjener seg "rike" på vindkraft på land. Det har vært en trygg og ikke spesielt lukrativ investering. Både vind og store solcelleparker må bygges "bankable", altså at man kan låne på investeringen. Da må man selge strømmen til en fast pris, før spaden settes i jorda. Det heter PPA-avtaler. Da har du solgt strøm til en fast pris, for hele anleggets levetid. Så kan du ha flaks og de blåser mye, eller uflaks og det blåser lite, og da kan du tjene litt mer eller litt mindre.
Dette var selvsagt før regjeringen bestemte seg for å gjøre om Norges konkurransefortrinn innen fornybar energi - blant annet en veldig stabil skattepolitikk - til bingolotto, så investeringsviljen er nok redusert.
Det finnes fortsatt gråarealer for vindturbiner, og så lenge dette blir godt utredet og har sterk lokal forankring, så blir det nok flere vindturbiner.
Vind til havs, med norske, laaaange prosesser og et relativt høyt kostnadsnivå, og et SP som tar økonomien helt ut av casene, har jeg mistet trua på, i Norge. Kan godt hende jeg tar feil.
Vi har et KJEMPEpotensial for solceller på tak, i gråområder, i gamle grustak, på søppelfyllinger, og hva har du, og de RASER i pris. Solceller er den mest systematisk undervurderte fornybarteknologien vi har.
Hvorfor skal vi bygge mer fornybar energi, vi har jo det vi trenger.
Det er fordi vi MÅ elektrifisere ALT som kan elektrifiseres. Hvorfor?
1. For å redusere lokale utslipp
2. Fordi elmotorer har en mye høyere virkningsgrad enn fossilmotorer. Elektrifisering alene er grunnen til at Oslo, tross aktivitets- og befolkningsvekst, har tatt NED sin energibruk betydelig.
Ellers: Min kjepphest: Nærvarme! Jordvarme er konfliktfri, og begynner også å komme seg i pris.
Og ellers alt gajamor sa om energieffektivisering.