Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Jeg leste at samboeren uttalte at hun var lettet over at rapporten konkluderte med rasisme. Jeg syns det er besynderlig. Er det bedre å bli utsatt for rasisme enn for "generell" svikt fra helsepersonell? Er det bedre at dette skjedde pga rasisme enn på grunn av inkompetanse? Jeg forstår ikke. Jeg syns mørke og lyse skal behandles likt, også i saker som dette. Er det svikt og inkompetanse blandt helsepersonell, er det uavhengig av hudfarge, er det ikke?
Selvsagt er det "bedre" å bli utsatt for rasisme. For da kan man stable en kamporganisasjon på fote og holde taler på youngstorget og føle at man griper problemet an. Generell svikt fra helsevesenet? Hva gjør vi med det, liksom? Det er alltid lettere å protestere mot håndfaste ting enn de diffuse.
Når det gjelder rasisme så har ikke helsetilsynet sagt at det VAR rasisme. De har sagt at det var stygt og uprofesjonelt og at de forstår at det kunne oppfattes som rasisme, i sum.
Vi har alle en fortid, og mange har i sin ungdom vært innom mer eller mindre tvilsomme organisasjoner. Dette gjelder både ekstrem høyre og ekstrem venstre, og diverse politisk uavhengige organisasjoner. Det kommer til et punkt hvor man må se folk for hva de er og hva de gjør i dag, og la fortiden ligge. Til og med om man er straffedømt får man jo en gang starte med tilnærmet blanke ark. Jeg kjenner mange som har vært innom diverse organisasjoner, som for eksempel Blitz, eller som har eksperimentert med stoff i sine yngre dager, eller vært med i en eller annen militant organisasjon. Det er på en måte ungdommens privillegium å være litt ekstrem.
|