|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Viking F.K !!
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
hmm dette har ikke jeg fått med meg at skjer hver dag... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
intro
|
"Omtrent daglig" var å ta hardt i, det skal jeg innrømme.
|
|
|
|
#4 |
|
Ustabil
|
Jeg er enig med Elinblu. Ikke nødvendigvis at det skjer HVER dag, men jevnlig. Bare i vår lokalavis er det oppe slike saker flere ganger i året. I de alvorligste tilfellene har det ofte dreid seg om eldre mennesker som ikke har fått hjelp, og hvor de har dødd. De pårørende tar opp saken og blir møtt med skuldertrekk. Jeg har ingen linker her og nå, dessverre. Men ja, mange avvises både på legevakta og av ambulansene. Det er ingen selvfølge å få medisinsk hjelp i Norge, enten du er syk, skader deg, eller er i ferd med å føde. (Det med fødsler var jo oppe nettopp, husker ikke hvilket sykehus, men det var en sak om at praksisen på et bestemt sykehus var sånn at det var tilnærmet farlig. Skal se om jeg finner den saken, men jeg husker altså ikke hvilket sykehus.) |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Tidligere medlem i Boot boys, eller? Han som kalte Ali en jævla gris var tidligere medlem av nynazistorganisasjonen Boot boys. Slike gutter, det viil gamle Norge ha.
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jævla gris er stygt, nedverdigende og helt uakseptabelt å kalle pasienter dette. Men rasistisk? Ingen av de ordene som er kommet fram har hentydninger til rase eller farge, dette kunne de like godt ha sagt til en rusmisbruker.
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Men det er ganske mange av oss som tror han ble kalt alle disse stygge tingene FORDI han er svart. Og mine fargede venner opplever stadig ting i fht hvordan de blir snakket til, behandlet og møtt som jeg ALDRI har opplevd, og det *kan* jo kanskje ha noe med farge å gjøre, eller? Jeg er hvit som snø og blond og norsk og blir alltid behandlet pent av det offentlige, av butikkansatte og av folk jeg møter her og der. Det samme kan dessverre ikke mine svært veloppdragne jevnaldrened venninner "Shilan" og "Nolvia" si. Tilfeldig?
|
|
|
#8 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva kommer det av at helsetilsynet har kommet fram til at episoden var diskriminerende med rasistiske overtoner? De sitter på mye informasjon. Mener du at de tar feil? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Nei, men da sitter de med mer og annen informasjon enn det som er kommet fram i media. Jeg uttaler meg utifra hva jeg har lest om saken, dersom de har helt klare rasistiske bevis er ikke det kommet fram i detalj, utenom at det sies at det er rasistisk. De uttalelsene som er sitert er for meg fordømmende og stygt, men ikke med henvisning til rase eller farge som for meg kjennetegner et rasistisk utsagn. Jeg tror fortsatt at dette kunne ha skjedd en "hvit" nordmann, kanskje ikke en svært pen Frognermann i de rette omgivelser, men jeg skal ikke se bort i fra det, for meg er det oppførselen til den skadde ambulansepersonalet reagerte på, ikke hudfarge. Jeg synes det kan virke med motsatt virkning å "skrike opp" om rasisme, der det like gjerne er diskriminering pga av andre faktorer.
|
|
|
#10 |
|
Mellom barken og veden
Jeg mener man kan oppføre seg rasistisk selv om man ikke sier rasistiske ord. Det at sykepleierne og samboeren som var tilstede opplevde hendelsen som rasistisk, synes jeg man skal ta sterkt til etterretning. Ofte er det mer enn det som sies som kan avsløre holdninger: kroppsspråk, tonefall, om man er høflig og viser respekt eller ei. Jeg regner med at tilsynsslegen har sett på alle forhold i denne saken,- inkludert lange møter med de involverte ambulansesjåførene. Tilliten til, og sannhetsgehalten i de det de to sier er sterkt svekket, i og med at deres gjengivelse av det som skjedde spriker sterkt fra alle vitnenes utsagn, og tilsynet tror dem ikke. Dersom de har rasisitiske holdninger, tror jeg vel ikke de vil innrømme det. Det hjelper vel ikke akkurat den ene heller, at han tidligere har vært med i en nynasistisk gruppe. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mellom barken og veden
Tror du de hadde kalt en hvit Frogner-pappa som gjorde det samme, for jævla gris? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Ja, det tror i alle fall jeg. Jeg tror at alle som "går rundt og tisser på andre" risikerer å bli kalt jævla gris, dersom vedkommende ikke innser at oppførselen skyldest et hodetraume. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det er klart en kan arguementere med undertoner motivasjon osv, men det vil faktisk uansett bli spekulasjon. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Det trur faktisk eg også. Men det forsvarar vel berre utsagnet "jævla gris"
|
|
|
#15 |
|
Mellom barken og veden
Som ansatt i helsevesenet opplever man mye lignende situasjoner. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg vet at slike ting skjer med hvite "pene" mennesker også, og jeg synes en del her er naive om de tror at deres hvithet og blondhet beskytter dem mot lignende situasjoner.
|
|
|
#17 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
Rasisme er umulig å "bevise" i utgangspunktet. Rasisme er jo noe som er inne i personene, det er ikke fakter eller språkbruk. Jeg for min del mener at man er ikke rasist fordi man bruker ordet neger, man er rasist fordi man mener inne i seg at folk som har et annet utseende er mindre verd, og derfor kan behandles anderledes.
|
|
|
#20 |
|
Mellom barken og veden
Godt sagt! |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|