|
|||||||
| Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kamerat
|
Sv: Hvorfor a-ending i "Samordna opptak"?Det bare er sånn. Du ser det samme når folk modererer dialekten sin, enkelte trekk ved dialekten er folk veldig bevisst på, og disse trekkene blir typisk fjernet når de modererer den (for eksempel å bytte ikkje til ikke), mens andre trekk går under radaren og blir beholdt. Det er interessante saker!
|
|
|
#2 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor a-ending i "Samordna opptak"?
Bytte fra ikkje til ikke? Gjør folk det? Jeg opplever det som om man holder på den varianten man har brukt fra man var barn. Det er i alle fall slik for de bergenserne jeg kjenner, men de fleste jeg kjenner sier nok "ikke" og motsatt vei bytter man vel ikke. Noen bergensere får dog "rart" tonefall etter å ha bodd lenge på østlandet eller de veksler mellom bergensk og "østlandsk". |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor a-ending i "Samordna opptak"?
Jeg vet ikke hva Toffskij tenker på med å moderere dialekten, men jeg oppfatter det som noe man gjør bevisst, og midlertidig, som f.eks hvis man snakker med noen som har problemer med å forstå norsk, eller bare har en vanskelig dialekt som man er vant med at folk fra andre steder har problemer med å forstå. Det stedet jeg vokste opp (det siste av dem) har en slik dialekt, og jeg har lagt merke til det samme som Toffen er inne på. De velger da gjerne å si "ikke", når de skal snakke forståelig, men kan beholde andre ord som er lett uforståelige for folk fra andre steder.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|