Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hva tenker dere om "gratulerer med dagen" på Kvinnedagen?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-24, 10:12   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om "gratulerer med dagen" på Kvinnedagen?

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg vet at intensjonen er god, men kjenner likevel en ørliten irritasjon.

Hva bunner det i?

Jeg tar det som en anerkjennelse og et nikk til at dagen er viktig. Det blir aldri feil.

Gammel 08-03-24, 10:18   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva bunner det i?

Jeg tar det som en anerkjennelse og et nikk til at dagen er viktig. Det blir aldri feil.

Det vet jeg ikke. Følelser er ikke alltid så lett å forklare eller styre. Men jeg kan kanskje prøve å ta meg sammen og bare være glad og takknemlig. Eller jeg kan diskutere litt med ene fjotten som gratulerte meg, og som jeg vet har og uttrykker et ikke helt PK kvinnesyn.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-24, 10:27   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier gratulerer med dagen til alle i dag og mener det. Noen menn har sett litt rart på meg, men har så gratulert tilbake med ett smil.

Jeg skjønner at det virker litt rart om noen du oppfatter som negativ til kvinnesak gratulerer med dagen. Men, håper at du klarer å være raus nok til å ta det som at de i hvert fall skjønner at det er et poeng å late som. Og, om man begynner med å late som om man bryr seg, så har man potensiale til å utvikle seg.

Ja. Det er mye igjen å kjempe for, men det er da også utrolig mange ting som er oppnådd og 8. mars er både feiring og kamp.

Gratulerer med dagen alle sammen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-24, 10:34   #4
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Legg merke til at det er en øøøørliten irritasjon, og det er nok også kanskje litt knyttet til at jeg vet at det skal diskuteres mye på jobb, med mer eller mindre håpløse personer (som i tillegg skal overdrive den ene eller andre veien) men heldigvis er her aller flest oppegående.

Jeg er glad også, altså. Om det kan berolige.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-24, 10:44   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er det ikke ganske opplagt hvorfor noen reagerer på å bli gratulert med kvinnedagen? Ifølge FN så markeres dagen "for å sette fokus på kvinners kampsaker og rettigheter". Det er fint at man kan sette fokus. Det er dumt at man trenger å gjøre det.

Selvfølgelig er det dumt at man trenger å gjøre det, men det er jo dumt at man trenger å gå i demonstrasjonstog mot folkemord også. Rart å bli irritert på de som gjør det.

De færreste av oss omgås vel særlig mange menn som har noen direkte påvirkning på eller ansvar for de viktige kvinnekampene i dag. Å gratulere med dagen er å anerkjenne kampene som har blitt kjempet og som fortsatt kjempes. Med mindre man gratulerer sarkastisk, eller direkte motarbeider kvinnesaken resten av året. Men de fleste menn jeg kjenner prøver oppriktig å bidra til at verden blir et bedre sted for kvinner, gjennom hvordan de deltar i familielivet, hvordan de stemmer politisk, hvordan de bidrar til arbeidsmiljøet osv.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-24, 11:44   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Selvfølgelig er det dumt at man trenger å gjøre det, men det er jo dumt at man trenger å gå i demonstrasjonstog mot folkemord også. Rart å bli irritert på de som gjør det.

Jeg må ha uttrykt meg klønete. Det problematiske var bruken av ordet "gratulerer". Jeg føler dette blir på nivå med å gratulere med brystkreftmåned i oktober. Supert at det blir satt fokus på brystkreft. Dumt at man trenger å gjøre det, og i alle fall ikke noe jeg syns man skal gratulere med.

Eller for å fortsette på det banana skrev i første innlegg: Gratulerer - med hvada? Gratulerer med mange års kamp? Gratulerer med at kvinner fremdeles blir rævva ivaretatt i forbindelse med svangerskap, fødsel og barseltid? Gratulerer med at kvinnesykdommer som endometriose fremdeles ikke har noen god behandling, annet enn å på et tidlig tidspunkt fjerne livmoren? Gratulerer med at unge jenter i andre land tvangsgiftes bort til mye eldre menn og blir voldtatt på jevnlig basis? Jeg kunne fortsatt.

Det problematiske er bruken av ordet "gratulerer". Jeg forbinder "gratulerer" med mer positive ting. Men jeg blir ikke sur over at folk gratulerer meg med kvinnedagen. Jeg forstår hvor det kommer fra, og jeg er selvsagt helt enig i at vi godt kan bruke "gratulerer" over at vi har kommet langt og at kvinnekamp faktisk hjelper.

Men jeg hadde likt det bedre om vi heller hilste hverandre med "Marker kvinnedagen!".

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-24, 13:09   #7
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De færreste av oss omgås vel særlig mange menn som har noen direkte påvirkning på eller ansvar for de viktige kvinnekampene i dag. Å gratulere med dagen er å anerkjenne kampene som har blitt kjempet og som fortsatt kjempes. Med mindre man gratulerer sarkastisk, eller direkte motarbeider kvinnesaken resten av året. Men de fleste menn jeg kjenner prøver oppriktig å bidra til at verden blir et bedre sted for kvinner, gjennom hvordan de deltar i familielivet, hvordan de stemmer politisk, hvordan de bidrar til arbeidsmiljøet osv.

Det er vel det at jeg (utfra hvordan jeg kjenner folkene) oppfatter at de ikke gratulerer av den grunn jeg har uthevet i teksten den, at de ikke anerkjenner nødvendigheten av kvinnekampene, og at vi enda ikke er i mål.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:13.