Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave
Jeg skrev særoppgave om tre bøker Jon Michelet. Barneboken Vår afrikanske eksplosjon (som er kjempegøyal, og politisk), Terra Roxa (jeg var ikke imponert over Michelets evner til å forestille seg å være jeg-karakteren; en detektiv-nonne) og Jernkorset, mener jeg å huske.
Vi skulle sammenlikne noe, enten samme forfatter, samme epoke, samme tematikk, tror jeg.
I tillegg måtte vi lese Vesaas (Fuglane ) og se Vesaas (Kimen ), og kan det ha vært Kristin Lavransdatter? Eller noe Ibsen? Jeg tror ikke det var Kristin Lavransdatter, for de leste jeg i 12-årsalderen og likte godt. Jeg kom opp i muntlig norsk og var ikke så begeistret for det vi hadde lest (så mulig det var en av Ibsens kvinneskikkelser). Husker norsklæreren satt bak sensor og gjorde kutt!-bevegelser over strupen da jeg raljerte i vei. Tror hun var redd min slakt ikke ville falle i smak. Men det gikk bra.
En folkefiende var på ungdomsskolen, vi måtte skrive den om i en moderne versjon. Det måtte Hiawata gjøre også, men et annet Ibsenstykke.