Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-24, 11:05   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja. Det er jo mange elever som aldri er i nærheten av å burde lese Vesaas tenker jeg da, men det er det nok mer aksept for nå.

Ja, jeg håper det!

(sønnen min måtte forresten lese Victoria på ungdomsskolen, og det er IKKE en romanse som har tålt tidens tann, gitt. Men gode språklige virkemidler da.)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 11:19   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men den er vel ikke noe vanskeligere eller tyngre enn andre sidemålsbøker for en med dysleksi?

Jo, han er det, men jeg syns ofte at personer med psykisk utviklingshemming blir spilt på en spesiell måte på scenen, med mye pusting, stønning og fysisk stress. Jeg syns ikke det representerer Tusten slik jeg leser ham.

Åja, da skjønner jeg hva du mener. Jeg kan ikke huske at de to fremføringene jeg har sett var slik, men om de var det, ville jeg vært enig med deg. Tusten er rolig og innesluttet.

Sult ville jeg aldri bedt elever lese, men det er veldig vanlig. Jeg synes den er veldig utilgjengelig selv. Ville ikke brukt Victoria heller, men det er mest fordi jeg synes den er grusomt kjedelig.

Når det gjelder den konkrete oppgaven til HI-barnet, synes jeg som sagt at det er en god oppgave, unntatt kravet om å velge romaner fra et gitt ti-år. Jeg tenker det er sånt som dreper leseglede, og det er veldig trist om norskfaget skal gjøre det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 14:38   #3
Penelope
Superaktiv

Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Å
Når det gjelder den konkrete oppgaven til HI-barnet, synes jeg som sagt at det er en god oppgave, unntatt kravet om å velge romaner fra et gitt ti-år. Jeg tenker det er sånt som dreper leseglede, og det er veldig trist om norskfaget skal gjøre det.

Ja, det er jeg så enig i. Derfor prøver jeg å hjelpe til så godt jeg kan.
Hun har ikke dysleksi eller noe slikt, har bare aldri likt å lese bøker.
(underlig for moren som var lesehest)

Er forøvrig imponert over engasjementet i temaet - men det var egentlig ikke overraskende
Fortsettelse følger.

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 14:50   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hun hadde sikkert mensen.

Nydelig.

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Ja, det er jeg så enig i. Derfor prøver jeg å hjelpe til så godt jeg kan.
Hun har ikke dysleksi eller noe slikt, har bare aldri likt å lese bøker.
(underlig for moren som var lesehest)

Er forøvrig imponert over engasjementet i temaet - men det var egentlig ikke overraskende
Fortsettelse følger.

Finne noe som fins som lydbok?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 16:31   #5
Penelope
Superaktiv

Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

:

Finne noe som fins som lydbok?

Ja, flere av disse finnes som lydbok. Hun må bare bestemme seg…

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.