|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave
Jeg elsker Fuglane, men den er da veldig, veldig trist?
|
|
|
|
#2 |
|
I mål
|
Og ganske tung da. Jeg likte den på videregående skole, men jeg husker at mange ikke klarte finne ut av den, for å si det mildt. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Hæ, tung? Jeg husker det som en nydelig, liten bok. Absolutt en av mine yndlingshistorier. Jeg har sett den som teater også, dessverre syns jeg de nesten alltid (vel, de TO versjonene jeg har sett, haha!) fremstiller Tusten feil og stakkarslig.
|
|
|
#4 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgaveTil de som har lyst til å lese om igjen Ina bøkene så vil jeg anbefale å gå inn på nasjonalbibliotekt (nb.no) og søke opp Annik Saxegaards andre bøker. Ina bøkene er strengt tatt noen av henne svakeste. Hun skriver jo i samme sjanger som Evi Bøgenæs, men går likevel dypere inn i noen aktuelle spørsmål for kvinner på 30-50 tallet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
Ja, har lest mye av henne. Søkte opp nå for å rekapitulere. "To værelser og kjøkken", "Alle smiler til Anne" (en gammel stor favoritt), "Store Ingrid og Lille Ingrid" (en annen favoritt), "Pålitelig ung dame for post" (enda en), "Hjerter på bølgelengde" og i de thele tatt. Fascinerende at disse bøkene ligger der inne! Visste ikke det. Kan man lese på app eller noe? (mulig for optimistisk) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Oi, dette må sjekkes ut. Jeg leser fremdeles alle Ina-bøkene minst en gang i året… Det er den ultimate sjelefred.
|
|
|
|
#7 |
|
ctrl+z
|
Ja, det tenkte jeg også.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Interessant. Jeg har også sett den på teater, og var veldig, veldig begeistret for det jeg så i 2019. Jeg synes jo Tusen er stakkarslig da, han er jo som et barn, prøver å hjelpe søsteren, men mislykkes? Har du sett den polske filmen fra 1968? Den likte jeg veldig godt, og har mast på Cinemateket om å vise den, og da de endelig gjorde det, hadde jeg ikke mulighet til å se.
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Men den er vel ikke noe vanskeligere eller tyngre enn andre sidemålsbøker for en med dysleksi?
Jo, han er det, men jeg syns ofte at personer med psykisk utviklingshemming blir spilt på en spesiell måte på scenen, med mye pusting, stønning og fysisk stress. Jeg syns ikke det representerer Tusten slik jeg leser ham.
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Vel. Dersom man har et dårlig forhold til lesing og har hatt det i mange år, er vel i det hele tatt ikke bøker med symbolikk noe særlig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Nei, ser den. Men tenker at andre Vesaasbøker har mye mer, og mye mer intrikat symbolikk enn Fuglane.
|
|
|
#12 |
|
intro
|
Det også, men jeg mente å huske at jeg syntes den var vittig òg. Dette er riktig nok 30 år siden (nordisk grunnfag), så mulig jeg husker feil.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|