Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-24, 17:43   #501
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe

Jeg tror det med mastersyken kan være reelt. "Jeg er så aktiv i politikken har jeg har ikke tid til å skrive en god masteroppgave, litt snarveier må da være lov når man jobber for landet og det hadde vært så digg å ha en master å slå i bordet med, jeg er da ingen broiler!" Noe sånt.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-24, 18:24   #502
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Solbrillene til Moxnes, vennene til Trettebergstuen og aksjene til Borten Moe

Fra FB:

Alle skrev masteroppgaven selv,
unntatt Sandra Borch.
Hun syntes det var et jævla ork.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 09:21   #503
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Gårsdagen forklaring gikk ut på at det er en redigeringsfeil. De tenkte opprinnelig å sammenligne deres og en annen oppgave, ombestemte seg og glemte å slette.

Tror vi på det?

Gammel 22-01-24, 09:26   #504
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Kunnskapsnivået om plagiat er jevnt over lavt i befolkningen, så det er ikke spesielt rart med plagiat i masteroppgaver. Det som er rart, at den glapp gjennom sensur, det finnes verktøy for å sjekke.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 22-01-24 kl 10:24.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 09:26   #505
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Gårsdagen forklaring gikk ut på at det er en redigeringsfeil. De tenkte opprinnelig å sammenligne deres og en annen oppgave, ombestemte seg og glemte å slette.

Tror vi på det?

Det er iallfall en unnskyldning jeg har hørt før.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 10:00   #506
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg får jevnlig inn råtekst fra folk som burde vite at man ikke skal plagiere og hva plagiat er, som både "glemmer igjen tekst" som de hadde liggende fra kilder de brukte underveis i skrivingen og noen som regelrett stjeler noen avsnitt herfra og derfra, så dette er MYE vanligere enn siste dagers medieoppslag skulle antyde.

Kunnskapsnivået om plagiat er jevnt over lavt i befolkningen, så det er ikke spesielt rart med plagiat i masteroppgaver. Det som er rart, at den glapp gjennom sensur, det finnes verktøy for å sjekke.

Ja, hvis dette var så alvorlig, og så lett å finne ut via diverse AI-søkefunksjoner, så er det veldig merkelig at oppgaven gikk gjennom sensuren når den er så ny.

Og som dobbeltarbeidende lokalpolitiker så sitter jeg jo og tenker at jeg er sjeleglad for at jeg ikke får telefon fra Jonas om å tre inn i regjering. Hadde jo vært livredd for om noe jeg måtte ha glemt skulle bli gravd frem.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 10:05   #507
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det vanlig i en masteroppgave å sammenligne med en annen masteroppgave?

Gammel 22-01-24, 10:11   #508
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så denne delt fra en kjenning på FB. Nå er vedkommende kjenning en sånn AP-fantast som er helhjertet deler alt som PR-apparatet til AP forer hen med, så en klype eller to med salt her, men den som har skrevet dette var først kritisk, men har ombestemt seg.

Jeg kan jo ikke noe om dette selv, så jeg klarer ikke å vurdere hva han sier:

Sitat:

KJERKOL SYNES IKKE Å VÆRE SKYLDIG I ALVORLIG PLAGIAT
Jeg har snudd etter å ha lest masteroppgaven og sett hva NRK, TV2 og VG samlet (med nesten fullt overlapp) har funnet av setningslikheter. Dette kvalifiserer IKKE som alvorlig plagiat. Jeg har vært forsker, sensor og veileder på et nærliggende område som denne oppgaven skriver om i ca. 12 år og mener jeg forstår meg på dette.
HVIS, og det er et veldig stort hvis, det ikke kommer fram nye eksempler på kopiering i Kjerkhol/X sin masteroppgave så er jeg kommet til at dette IKKE er noen stygg plagiatsak.
Masteroppgaven støtter seg på faglitteratur og fire dybdeintervjuer med ledere og undersøker hvordan helse og velferdsteknologi påvirker lederfunksjonen der caset er et samarbeid mellom flere kommuner om driften av et call-senter i en region i Trøndelag. De finner at samarbeidet og den nye teknologien bidrar til en "utvidet lederrolle", behov for en mer fleksibel ("årvåken") lederstil, at asynkrone fellesskap gir læringsutfordringer og at tjenesten generelt oppleves å være en del av et økosystem. (De forklarer alt dette godt.)
Generelt:
Teoridelen er litt vel bred og har en svak rød tråd, mens metoden virker modent og meget godt redegjort for (SDI-metoden). Og den brukes!
I det lengste av de to avsnittene som er kopiert som handler om "informanter" ("... Flere av våre informanter ...") er neste setning "I vår forskning fant vi at lederne mener ...". Dette styrker Kjerkols forklaring om at de i et tidligere utkast hadde drøftet resultater på samme område i tidligere oppgaver.
Oppsummert: Resultatene som er grundig redegjort for - både knytningen til teorier i litteraturen og egne empiriske funn (4 intervjuer+IKT-intervjuer), berøres ikke av de kopierte formuleringene. Disse formuleringene dekker kanskje 30 linjer av en godt skrevet oppgave med 121 sider og ca. 2600 linjer med egen tekst. Hvis de fremlagte avsnittene er alt som er kopiert er dette IKKE alvorlig plagiat etter min mening. Jeg har snudd etter å ha sett nøye på oppgaven!

Han her som skriver: https://www.facebook.com/thomas.laudal

Gammel 22-01-24, 10:12   #509
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Føler virkelig jeg var på tryggere grunn da det handlet om innsidehandel og trading, gitt.

Gammel 22-01-24, 10:13   #510
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke uvanlig. I mitt fag vil det nok være litt rart å ikke henvise til andres funn, men da selvsagt med riktig henvisning.

Gammel 22-01-24, 10:15   #511
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skriver på åpent forum, Poly. Just sayin'.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 10:18   #512
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du skriver på åpent forum, Poly. Just sayin'.

Det er altså IKKE han som har skrevet det innlegget jeg siterer, som er hen jeg mener skriver AP-gulp, hvis det var uklart. Kjenner ham overhodet ikke.

Var det det du mente, eller avslører lenken min mer enn jeg tror?

Gammel 22-01-24, 10:25   #513
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er altså IKKE han som har skrevet det innlegget jeg siterer, som er hen jeg mener skriver AP-gulp, hvis det var uklart. Kjenner ham overhodet ikke.

Var det det du mente, eller avslører lenken min mer enn jeg tror?

OK, det var sånn jeg leste det først, da er det greit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 10:29   #514
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hun har fortsatt uten skygge av tvil klipt og limt fra andres tekst, uten kreditering. Og i relativt stort omfang, inkludert avsnitt som angivelig rapporterer hva informantene deres sier. Det har faktisk ikke noe å si om oppgaven som helhet framstår som ganske bra.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 10:32   #515
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje en av de viktigste tingene det er meningen at man skal lære når man tar en master, er å skrive vitenskapelig, etterettelig og etterprøvbart. Det går ikke an å fire på det prinsippet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 10:50   #516
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å sammenligne resultat fra egne undersøkelser med resultat av tidligere arbeid, kanskje med ulike metoder eller et annet utvalg, er i høyeste grad aktuelt ja, innenfor mange områder.

Ellers så er det så ekstremt mange ulike masteroppgaver, innenfor så utrolig mange vidt forskjellige fagområder, at det er ingenting som er "vanlig". Men ett krav som gjelder overalt det med henvisning. Det kan være både akseptabelt og nødvendig å bruke andre forskningsresultater som bakgrunn for eget arbeid, men da som sagt med henvisning til opprinnelig arbeid og forfatter. Å gjengi andres arbeid som sitt eget er ikke lov.

Det kan være litt vanskelig å få det riktig og med alt på plass, men det er derfor man har en veileder til masteroppgaven. Man er ikke alene om å finne ut av disse reglene (i tillegg er de to som har skrevet sammen, hvis jeg har forstått det riktig).

Gammel 22-01-24, 10:51   #517
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men hun har fortsatt uten skygge av tvil klipt og limt fra andres tekst, uten kreditering. Og i relativt stort omfang, inkludert avsnitt som angivelig rapporterer hva informantene deres sier. Det har faktisk ikke noe å si om oppgaven som helhet framstår som ganske bra.

Kanskje en av de viktigste tingene det er meningen at man skal lære når man tar en master, er å skrive vitenskapelig, etterettelig og etterprøvbart. Det går ikke an å fire på det prinsippet.

Helt enig. Og dette terpes studenter på (i alle fall på "mitt" studiested). Det har alltid vært former for plagiatkontroll, men den i 2014 var betraktelig mindre dekkende enn hva dagens er. "Redigeringsfeil" og "glemte å fjerne det", "feil utgave av filen", "ble noe kluss med EndNote".... De som jobber med slikt hører alle disse og mere til. Det er studentens ansvar uansett, og gjør du feil så må du ta ansvaret for det. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at Nord må komme til plagiatkonklusjon her. Og da mener jeg hun ikke kan bli sittende. Juks er juks.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 11:02   #518
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

På nyhetsmorgen på p2 i dag sier rektor i Oslo at det avhenger av hvor i oppgaven plagiatet er hvor alvorlig det er. At det er alvorligere om det er i omtale av egne funn eller konklusjoner.

Også interessant at den avgåtte ministeren mente at sektoren burde bli mer samkjørt når det gjaldt dette med juks.

Gammel 22-01-24, 11:24   #519
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. En viktig del av å skrive på masternivå, er å sette seg inn i - og helst bygge videre på annen forskning på området sitt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-24, 11:41   #520
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemmer det jeg tror at for eksamen er ofte kontrollen mer sentral enn for master og bachelor oppgaver? For master og bachelor er vel kontollen ikke på institusjonsnivå, men kan også ligge på fakultetsnivå og instituttnivå?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.