Sv: Filosofi (transperson som eksempel)
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Er det ikke for eksempel derfor du startet denne tråden? Jeg tolket deg i alle fall som at du ba om innspill til hva som er «riktig»*av deg å gjøre, og det ser jeg jo som en form for forberedelse.
Nei, det er ikke derfor jeg startet tråden. Men du har rett i at jeg forbereder meg, for diskusjonen (som jeg hadde i RL) var fra min siden ment som en forberedelse. Jeg ville lære meg noe i forkant. Men motivasjonen min var ikke så "dyp" som jeg opplever at flere (i denne tråden) beskriver. Jeg synes bare generelt sett det er interessant å lære nye ting, jeg skjønner at dette spesifikke temaet skjer det mye på og jeg ønsker å behandle vedkommende "bra". Når jeg sier "bra" i gåseøyne er det fordi jeg er ikke så nær vedkommende og jeg tenker mest "overflatebra". Men du har rett i at en del av motivasjonen er at jeg ønsker å være en ok person mot vedkommende - både for min egen del og for vedkommende sin del.
Nå har jeg fått veldig mange innspill som fungerer som en forberedelse og det er jeg takknemlig for! Og jeg opplever tråden som nyttig og interessant. Men i utgangspunktet var tråden mest en reaksjon på at jeg og vedkommende jeg diskuterte med var veldig langt fra hverandre i forhold til når det ble respektløst å være uvitende.
Jeg opplever vel at det er stort spenn i hvordan dere formulerer dere og tenker om det, men i praksis vil det kanskje ikke oppleves som et spenn, fordi selve praktiseringen vil være lik? (Det er blir litt som når jeg hører at transpersoner blir bedt om å beskrive hvordan kjønnsorganer de har - det ville jeg aldri ha spurt noen om. Og det tror jeg det gjelder veldig mange her inne, men det er kanskje ikke en "regel" som de har for transpersoner, men en generell regel)