|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Mannen min har gjort seg "skyldig" der. Vi kom til Norge rett før Storesøster ble født og han var så opptatt av å lære norsk for å kunne komme seg inn i arbeidslivet at han valgte å holde seg til norsk i størst mulig grad. Jeg presset på for å snakke tysk hjemme, både for ungenes del og for at jeg skulle vedlikeholde min tysk, men for ham var det viktigst å kunne godt nok norsk til å få seg jobb og kunne forsørge familien.
![]() |
#2 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvJa, jeg tror ikke det er så uvanlig. Det kan være mange årsaker til det; at forelderen ønsker mest mulig trening i majoritetsspråket selv eller at de tror det er en ulempe for barnet å lære to språk parallelt.
![]() |
#3 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tvDet er jo heller ikke uvanlig i miljøer der foreldrespråket har lavere kulturell anseelse enn majoritetsspråket.
![]() |
#4 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: «B.ms.g.tt» på tv
Det er sant, min venninnes far hadde finsk som morsmål (fra finskspråklig bygd i Norge), hennes mor hadde norsk som morsmål, men både forstod og snakket finsk hun også. De snakket kun norsk, aldri finsk med barna, så min venninne lærte det aldri. I følge min venninne snakket foreldrene bare finsk seg imellom når barna ikke skulle forstå hva de snakket om.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|