Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-23, 11:10   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det grisekaldt og når er det bikkjekaldt og når er det bare gørrkaldt?

Jeg synes egentlig de tre ordene betyr omtrent det samme, jeg ville i alle fall ikke tenke at det var opplagt hvilken dag som var kaldest hvis du sa det var bikkjekaldt den ene dagen og grisekaldt den andre. Bikkjekaldt høres ellers veldig østnorsk ut for meg og er ikke et ord jeg bruker. Gørrkaldt bruker jeg heller ikke.

Men grisekaldt kan jeg nok si, etter å ha bodd over halve livet i Oslo. Hustrig er ellers et bra ord, det sa faren min ofte, gjerne som en slags understatement. Det samme med småkaldt eller småkjølig. Surt har med opplevelsen å gjøre; vind og/eller høy luftfuktighet gjør ofte at det er skikkelig surt selv om det ikke trenger å være fryktelig mange minusgrader. I Tromsø blir det typisk ikke så mange minusgrader som i Oslo, men det er fuktig og sjelden vindstille, så det kjennes ofte kaldere.

(Faren min pleide å fortelle om at da jeg var riktig liten og syntes det var kaldt en gang; jeg spurte hvor mange grader det var, og han sa at det var tre plussgrader. «Det må være noen minusgrader også!» svarte jeg.)

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.