Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?
Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.
Jeg tenker det er bedre å lese fagfolk. Det finnes mange synsere, og det der synes jeg høres ut som en typisk kantinemonolog.
Takk! Jeg syntes det var pussig og ikke særlig beskrivende eller konstruktivt, men jeg er jo ikke økonom.
Jeg synes for øvrig det er fascinerende, for å kalle det det, med det vanvittig høye forbruket vi har hatt i dette landet. Og som tydeligvis i hvert fall i noen grad fortsetter. Vi har sittet og sett på hverandre hjemme hos meg og ristet på hodet over alle dyre bilkjøp og hyttekjøp og ferieleilighet i Spania-kjøp i årevis nå. Vi har gode lønninger, men har aldri kastet oss på den galoppen. Jeg har liksom hele tiden vært klar for 7 % rente i hodet mitt og har spart og betalt lån deretter.
Bevares, vi har reist mye og sikkert hatt et for høyt forbruk vi også, men nå som forholdene endrer seg er det lett å rulle det inn igjen fordi vi rett og slett aldri har våget oss på så mye lån. Nå sier ikke jeg at vi er så mye smartere enn alle andre, men heller at vi husker 11 % studielånsrente og 17% billånsrente og stort kræsj i boligmarkedet på seint åttitall. Dette burde jo være en del av den kollektive hukommelsen som forvaltes av dem som sitter med makt og myndighet. Det er klart at folk som er 10-15 år eller mer, yngre enn oss ikke husker dette og de burde jo vært beskyttet mot seg selv av dem som styrer. Burde de ikke det da? Nå har jo mange lån til pipa basert på 1,5 % rente og det er jo ikke noe man kan forvente å ha. Har banker m.fl. vært tydelige nok?