|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
| Se resultatene: Leser du "kiosklitteratur"? | |||
| Ja, ofte |
|
13 | 8,97% |
| Ja, en gang iblant |
|
21 | 14,48% |
| Veldig sjelden |
|
28 | 19,31% |
| Har gjort det, men jeg har sluttet |
|
23 | 15,86% |
| Nei |
|
60 | 41,38% |
| Deltakere: 145. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: "Kioskromaner" og lesevaner
Kiosklitteratur er bøker som ikke selges i bokhandler, bare i kiosker, og er vel en slags kombinert kvalitets- og genreinndeling. Grensen er temmelig flytende (og jeg tror den er enda mer flytende nå enn før), men Isfolket klassifiserer helt klart, mener jeg. (Jeg leser en del fantasy som man bare får i fantasybutikker og ikke i vanlige bokhandler, og det er innimellom uklart om det er fordi de er for dårlige eller bare fordi bokhandlene har så smalt utvalg i den genren.)
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Kioskromaner" og lesevanerJeg har lest min skjerv av typen kiosk-litteratur, og ser ikke bort fra at jeg kommer til å lese mer.
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: "Kioskromaner" og lesevanerLeser aldri kiosklitteratur. Leser mye ellers, men siden jeg kan tenke meg at det tar kortere tid å lese ei bok i den kategorien regner jeg med at det stemmer at en med lidenskap for kiosklitteratur leser flere bøker enn meg.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Sv: "Kioskromaner" og lesevanerFluke: Jeg synes heller ikke man skal skjemmes over hva slags underholdning man lar seg underholde av. Men jeg synes ikke det er noe galt eller trist i å påpeke statistiske sammenhenger. (Man kan sikkert også bekrefte en god del fordommer ved å se på hva slags folk som i størst grad leser tegneserier og science fiction.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: "Kioskromaner" og lesevanerJeg har aldri lest en kiosk-bok i hele mitt liv, tror jeg. Ikke engang Isfolket. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg kun leser Hamsun og Ibsen, men den type litteratur man få i kiosker har aldri fristet meg. Jeg har dog nylig lest disse Shopoholikerbøkene, og det er mulig de faller inn under den sjangeren (jeg får ikke til å skirve genren). |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Kioskromaner" og lesevanerJeg har lest "Isfolket", "Raija", "Livets døtre" og lignende serier. Så hvis det regnes som kiosklitteratur (noe jeg tror det gjør), så leser jeg det. Jeg leser mye og om bøkene lånes på biblioteket, kjøpes i butikk/kiosk eller i bokhandel betyr ikke så mye. Det som betyr noe er handlingen i bøkene. Det er klart at jeg har masse bøker som tar seg pent ut i bokhyllene hjemme, men jeg syns ikke det er flaut å kjøpe en pocetutgave av en bok jeg ønsker å lese. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Jeg foretrekker helt klart små pocketbøker med noenlunde OK papirkvalitet fremfor store bøker med stive permer. Stort sett de eneste gangene jeg kjøper romaner med stive permer er når jeg bare ikke kan vente på pocketutgaven - Harry Potter-bøkene er de mest nærliggende eksemplene der, og dem regner jeg med at vi kommer til å kjøpe i pocket så snart det kommer en pen amerikansk utgave med alle bøkene.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Ingenting hjelper hvis ikke innholdet er bra.
|
|
|
#11 |
|
kamerat
|
Vil dere kjøpe den amerikanske utgaven, altså? Selv om dere vet at de forandrer på teksten?
|
|
|
#12 |
|
Protonterapeut
|
Signerer denne.
|
|
|
#13 |
|
|
Man får da kjøpt både Isfolket og flere av de andre som regnes som "kiosklitteratur" i bohandler? :husker ikke:
|
|
|
#14 |
|
intro
|
Ja, så vidt jeg husker var jeg stadig innom bokhandelen ved skolen og kjøpte de nyeste bøkene i Isfolket-serien. (Dette var rundt 1990 - vet ikke hva du mener med "før i tiden" i neste innlegg, Skilpadda.
|
|
|
|
#15 |
|
er her
|
Sv: "Kioskromaner" og lesevanerJa av og til, men kan ikke si at det er hoved andelen av bøkene jeg leser (den meste kiosklitteraturen jeg kjøper finnes også i bokhandelen).
|
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Det er mulig, jeg vet ikke.
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, det stemmer. Derfor blir det kanskje feil å kalle det kiosklitteratur? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: "Kioskromaner" og lesevaner(har ikke lest hele tråden)
Jeg mener selv at jeg leser over snitt. Men det avhenger veldig av omstendigheter rundt. Kanskje jeg leser i snitt 30-40 bøker i året? En saling blanding, men mye lettere litteratur (les: chick-litt, krim etc.)
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02) Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre. Groucho Marx Sist redigert av tiddelibom : 28-08-07 kl 13:41. Årsak: la til litt |
|
|
|
|
|
#20 |
|
intro
|
|
|