Sv: Hvilken tørketrommel vil jeg ha?
Opprinnelig lagt inn av Strå, her.
Hmm. Kanskje det skal i en ny tråd. Du har sikkert rett i at energibruken til å få tøyet tørt er identisk dersom man kun tar hensyn til ev oppvarming av boligen. Men energibruken til produksjon og frakt er ikke den samme for en tørketrommel som til et vesentlig lettere og teknisk enklere tørkestativ. Et tørkestativ har, etter min erfaring, en levetid på minst 25 år, mens en Miele tørketrommel lever i gjennomsnit 13-20 år ser det ut til i følge et par leverandørartikler jeg fant.
DET er helt sant! Og kostnaden til trommel også, selvsagt. Men når man først har trommel, så er det marginalt å spare på å tørke med husoppvarmingen vs med trommelen. Pluss fukt, som sagt.
Men energi- og materialbruk i selve trommelproduksjonen er jo et kjempeproblem, og det at de produseres for å vare i 5-10 år, når de KUNNE vært laget for å vare i 20, men det er ingen insentivert for, er dødsfrustrerende. Så jeg håper "tørking som tjeneste", "klesvask som tjeneste" kommer mer og mer. Altså at du betaler for å ha "vaskemaskin av fancyhetsnivå sånn og sånn, til x kroner per måned", så er samme firma ansvarlig for å utvikle en solid maskin som varer, med deler som lett kan byttes ut og repareres, for reparasjon og for å bytte når det er nødvendig.