Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Såpekassetråden #4

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-23, 14:39   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Såpekassetråden #4

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det er virkelig ikke fjertene fra kyrne som kommer til å få planeten til å gå under da. Og å fly belgfrukt og grønnsaker til Norge er ikke bare miljøvennlig det heller. Jeg sliter mitt med miljødelen i «spis mindre kjøtt altså». Ok, ikke i et globalt perspektiv. Men sånn bærekraft mht Norge kjenner jeg at det blir litt søkt. Rett meg om jeg tar feil, men store deler av Norge egner seg vel best til å dyrke gress - som vi mennesker ikke spiser. Skal vi da slutte med kyr, og importere nok grønnsaker, linser og belgfrukter, for å redde miljøet?? Hvor bærekraftig er det. Og hvor lite selvforsynte blir vi da?

Dette er den biten med kostrådene som bekymrer meg.
For å ta oss som eksempel (for n’t gang)
Om vi fjerner alt av kraftfôr og kjøpt gjødsel vil vi produsere et sted mellom en tredje del og en fjerdedel av det vi gjør i dag. Andelen matjord i bruk blir den samme, men drifta vil være sunnere for både folk og dyr. Mindre stress for oss, færre dyr å passe på (i dag har vi ansvar for 250 individer ca) jorda vil blir rikere og få mer jordliv.
Vi vil fortsatt dyrke gras, som er det eneste vi kan dyrke, men vil kunne beite mer i utmark (en av de tingene vi har måttet kutte ut fordi tiden rett og slett ikke strekker til) og mer ekstensiv drift betyr at dyra kan gå lengre ute, får bedre helse og bedre liv. Om man skal spise vesentlig mindre kjøtt er det helt greit om vi samtidig gjør en slik endring. Og om de som bor slik at de kan dyrke menneskemat gjør nettopp det.
Men slik Norge as driftes i dag er det, det motsatte som skjer. Store enheter som produserer masse kjøtt på importerte varer og som ligget sentralt overlever mens mindre enheter som ligger ugunstig til (vi slår 35 forskjellige jorder med fire forskjellige eiere i tillegg til det vi eier selv) og som ikke kan produsere noe annet enn gras og evt poteter til eget bruk rett og slett fases ut.
Men jeg har sluttet å bekymre meg. Selv har jeg kompetansen, utstyret, jorda og plassen. Vi og våre kommer aldri til å sulte. Resten får leve med den politikken de selv har valgt å føre.
Dagens lille solstreif herfra

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26.