|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Erstatte liten mengde mel i kake
Jeg får spørre de jeg kan spørre. Jeg kjenner ikke de som skal spise kaken. Jeg bare hjelpe noen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
har tatt seg sammen
|
Dersom man ikke kjenner gjesten, ville jeg valgt strengeste vei, og kjøpt sjokolade uten gluten - det er dessverre ikke helt rett frem.
|
|
|
#3 |
|
Kontrollfrik
Nei, I know. Men det var bare litt underlig med melkesjokoladen. Vanlig type fra Freia. Trodde «alle» med cøliaki kunne spise den… |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Antar det er fordi den blir laget med samme utstyr som den med biter av kvikklunsj eller andre kjeks-/crispgreier, uten at utstyret går igjennom en rengjøringsprosess som er godkjent for at det skal kunne kalles garantert fritt for spor av gluten.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Sv: Erstatte liten mengde mel i kakeSiden cøliaki verken er en allergi eller en intoleranse, men derimot en autoimmun sykdom, så trodde jeg ikke at graden av reaksjoner spilte noen rolle. Tarmtottene ødelegges jo uansett, og det er farlig på sikt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
I mål
|
Dette er rett, men altså ikke av så små konsentrasjoner som denne åpningen åpner for så lenge man ikke merker noe. Det er en tallfestet grense. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Joda, enig i det, men mitt utsagn var mer rettet mot alle dem som sier at man skal ta hensyn til egne reaksjoner på gluten. Som feks min bestemor, som gaflet inn på. Eller min kollega, som peller eplebiter ut av eplekaken og spiser dem. Det er jo like farlig for dem som for alle som blir dårlige av gluten. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|