Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lønnsoppgjøret 2023

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-23, 08:02   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lønnsoppgjøret 2023

Det er ikke ramma som er problemet, men tillegget til lavtlønte. Det er store grupper som har fått lavere kjøpekraft i mange, mange år og dette må justeres.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg

Er det ikke også slik at mange har hatt litt ekstra stor buffer fordi man på grunn av korona ikke har brukt så mye penger som man ellers ville? Slik at det fremdeles er mange som bruker mer enn de faktisk tjener, selv om prisene går opp?

Dette hører jeg stadig som argument, men jeg kjenner svært få som kjenner seg igjen i dette. Hvem er det som har spart så mye penger i pandemien, egentlig?

Gammel 17-04-23, 08:14   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Dette hører jeg stadig som argument, men jeg kjenner svært få som kjenner seg igjen i dette. Hvem er det som har spart så mye penger i pandemien, egentlig?

Nøyaktig hvem det er som har spart penger, sier ikke statistikken noe om, men SSB antyder i alle fall at norske husholdninger har spart en del:

Sitat:

Norske husholdninger har økt sine oppsparte midler siden pandemien kom til Norge i 2020. Flere har også begynt å investere i aksjer og husholdningene har økt sin sparing i aksjer og aksjefond. Dette har skjedd til tross for at det har vært lite lønnsomt med sparing i form av innskudd og til tross for usikre økonomiske tider.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 08:18   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Mannen min og jeg sparte store summer i pandemien. Vi bruker normalt sett mye penger på å reise og spise på restaurant, og dette gjorde vi ikke på halvannet år. Ikke hadde vi utgifter til kollektivtransport heller.

Nå forsøker vi etter beste evne å støtte opp om gode restauranter. Om vi da støtter dem eller bidrar til prisvekst, kan visst diskuteres.

Både jeg og mannen skulle hatt reallønnsnedgang i flere år nå, men vi ligger på et inntektsnivå som gjør at det ikke får store konsekvenser for vårt daglige forbruk på kort sikt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.