Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fosen-saken, hva tenker dere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-23, 18:26   #81
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fosen-saken, hva tenker dere?

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Altså, jeg er negativ. Men når du har blitt stanga i ræva av en ilsk loppesekk, så du fløy over er gjerde og landa stygt, uten at noen synes synd på andre en reinen, nei altså. Aggressive, sure jævla reinsdyr overalt. Takke meg til elg, hjort og villkatter.

Har absolutt forståelse for at mange er negative mot reindrifta etter hva de har opplevd av oppførsel av enkelt individ (både dyr og menneske).
Jeg synes ikke reindriftsutøvere skal være i en særskilt stilling over andre samer. Det har på nytt blusset opp debatter der de som driver med rein kaller andre samer for hobby samer og oppfordrer til boikott. Det hører til på samme plass som andre rasistiske utsagn, ingen steds.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 20:08   #82
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg er negativ. Men når du har blitt stanga i ræva av en ilsk loppesekk, så du fløy over er gjerde og landa stygt, uten at noen synes synd på andre en reinen, nei altså. Aggressive, sure jævla reinsdyr overalt. Takke meg til elg, hjort og villkatter.

OG. Jeg er fra dels sameslekt på den ene siden og finsk på den andre, så jeg påberoper meg retten til å mislike reindriften slik den er i dag. Urfolk eller ikke, ingen andre får la dyrene gå rundt å plage folk.

Med unntak av alle norske bønder som setter fra seg kyr og sau på fjellet hver sommer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 20:27   #83
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Med unntak av alle norske bønder som setter fra seg kyr og sau på fjellet hver sommer.

Ah, minner fra barndommens somre. Der var det både reinsdyr, sau og storfe i marka og fjellet. Kyrne var definitivt de skumleste. Sauer var bare søte og reinsdyra flytta seg hele tiden og gikk høyest opp.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 20:34   #84
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Her er det muligens snakk om i byen, reinen skiter i gatene, spiser blomster på kirkegården etc

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 21:25   #85
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi gå ned den veien
Setter fra seg du…. Bruker den ressursen beiteretten er og har vært i hundrevis av år. Og svært mange beiter på EGEN grunn. Så neste gang du ser sau eller ku noen har «satt fra seg» så kan du heller tenke over hvorfor du befinner deg på noens eiendom…..

Slik fungerer også samenes rettigheter men de stikker dypere og er enda sterkere. Beiteretten er nedfelt i grunnloven og er en av våre sterkeste rettigheter. Det er det en grunn til.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-23, 22:22   #86
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, kom igjen, Floksa. Les tråden.

Gammel 09-03-23, 08:55   #87
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

OG. Jeg er fra dels sameslekt på den ene siden og finsk på den andre, så jeg påberoper meg retten til å mislike reindriften slik den er i dag. Urfolk eller ikke, ingen andre får la dyrene gå rundt å plage folk.

Joda, alle som har utekatter i boligområder. Og gneldrebikkjer (selv om de stort sett ikke går rundt, de bare plager omgivelsene). Men det var en avsporing.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-23, 09:38   #88
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Aldri sett en ku i hagen.

Gammel 09-03-23, 09:46   #89
Input

Input sin avatar

Standard

Aldri sett en ku i hagen.

Jeg har heller aldri sett et reinsdyr i hagen, så….

Gammel 09-03-23, 09:48   #90
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jevnlig ku i Hagen. Hest også. Sau og tidvis geit. Reinsdyr også, men de er ville. Elg og rådyr. Hjort også. Jeg liker alle. Men misliker noe saueeiere som er treige med å hente dyr på viotta.

Gammel 09-03-23, 10:16   #91
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har full forståelse (og erfaring med) for at det kan være irriterende å få rosebuskene i hagen spist opp av rein. Mye av livet mitt har jeg bodd på ei øy hvor reinen var en del ikke bare av landskapet men av gatebildet. Det kan være greit å huske på at reinen var her først. Det er vi som har bygget boligfelt og motorveier i tradisjonelle beiteområder. Og majoritetsbefolkningen som har vedtatt de lovene og økonomiske vurderingene som det styres etter i Norge. Det er den norske og svenske staten som har dratt opp grenselinjer som har medført at nomadiske reindriftsutøvere, som før flyttet med reinen frem og tilbake over grense, fra vinterbeite på svenske vidder til sommerbeite langs nordnorske fjorder, plutselig ble definert som enten svenske eller norske statsborgere og ikke lenger kunne opprettholde denne flyttinga. Det medfører også at den øya jeg bodde på, som egner seg best som sommerbeite, nå har helårs reindrift, noe klimaet her ikke er særlig tilpasset i utgangspunktet og i enda mindre grad vil kunne være i fremtida. Reindrifta er presset fra veldig mange kanter, og selv om jeg har forståelse for alle som er irriterte over at reinen tar mye plass så har jeg enda større forståelse for at reindriftsutøvere ikke føler for å gi fra seg enda mer beiteland enn de allerede har mistet.

Så, jeg tror det eneste riktige er å rive turbinene på Fosen. Også av allmennpreventive årsaker.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-23, 10:24   #92
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg har full forståelse (og erfaring med) for at det kan være irriterende å få rosebuskene i hagen spist opp av rein. Mye av livet mitt har jeg bodd på ei øy hvor reinen var en del ikke bare av landskapet men av gatebildet. Det kan være greit å huske på at reinen var her først. Det er vi som har bygget boligfelt og motorveier i tradisjonelle beiteområder. Og majoritetsbefolkningen som har vedtatt de lovene og økonomiske vurderingene som det styres etter i Norge. Det er den norske og svenske staten som har dratt opp grenselinjer som har medført at nomadiske reindriftsutøvere, som før flyttet med reinen frem og tilbake over grense, fra vinterbeite på svenske vidder til sommerbeite langs nordnorske fjorder, plutselig ble definert som enten svenske eller norske statsborgere og ikke lenger kunne opprettholde denne flyttinga. Det medfører også at den øya jeg bodde på, som egner seg best som sommerbeite, nå har helårs reindrift, noe klimaet her ikke er særlig tilpasset i utgangspunktet og i enda mindre grad vil kunne være i fremtida. Reindrifta er presset fra veldig mange kanter, og selv om jeg har forståelse for alle som er irriterte over at reinen tar mye plass så har jeg enda større forståelse for at reindriftsutøvere ikke føler for å gi fra seg enda mer beiteland enn de allerede har mistet.

Så, jeg tror det eneste riktige er å rive turbinene på Fosen. Også av allmennpreventiver årsaker.

Veldig enig i alt. Men særlig det siste. Det kan ikke være sånn at om man er stor nok, rik nok, viktig nok kommer man unna med å si unnskyld og legge seg flat.

Gammel 09-03-23, 10:46   #93
Input

Input sin avatar

Standard

Så enig, Heilo.

Gammel 09-03-23, 11:00   #94
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg har heller aldri sett et reinsdyr i hagen, så….

Men rein i Hagen er vanlig. Mener du virkelig at det er vanlig å ha ku og sau i Hagen?

Gammel 09-03-23, 11:39   #95
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Men rein i Hagen er vanlig. Mener du virkelig at det er vanlig å ha ku og sau i Hagen?

Ja? Om man bor i beiteområder så er det vanlig ja. Dog er sau og ku vesentlig enklere å gjerde ute.

Gammel 09-03-23, 11:40   #96
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Så, jeg tror det eneste riktige er å rive turbinene på Fosen. Også av allmennpreventive årsaker.

Å rive turbinene vil - i anleggsperioden - medføre mer slitasje på området, samt mer støy og uroligheter for reinen. I tillegg, selvsagt, til at vi mister en stor mengde relativt ren energi. Ja, det offentlige var idioter som tillot at disse vindmøllene ble satt opp. Men de står nå der, og de genererer strøm i et allerede svært presset marked.

Vi er på tur utenfor stupet hva angår klima. Å fjerne vindmøller som allerede er satt opp og er i drift, framstår som idiotisk. Heller ikke urfolk kan holde på med sin kultur om klimaet blir ulevelig.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-23, 11:49   #97
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rein / ku i hagen er en ganske sammenlignbar konflikt, egentlig. Ref diskusjonen tidligere om ammekyr i hytteområder. Beiteretten står bunnfast og det er ingen tvil om at bøndene som bruker sine beiteområder til å ha ammekyr på, er i sin fulle rett. Det er likevel ikke vanskelig å se at det er fortvilende for folk som har hatt hytter i de samme områdene i mange år, og levd i relativ fred og fordragelighet med sauer som kommer innom terrassen i blant, eller fredelige "småkyr". Og så, ganske plutselig, får de noen HELT andre dyr, i et helt annet omfang, tett på. Dyr som er store, som man absolutt må holde avstand til, og som fundamentalt endrer måten de kan bruke hytta si på. Det er klart det er vanskelig, samme hva som er juridisk riktig.

Gammel 09-03-23, 13:53   #98
Input

Input sin avatar

Standard

Vanlig for hvem? Jeg hadde aldri hørt om det før nå. Kyr og sau, derimot. Og ikke minst hunder og katter.

Gammel 09-03-23, 14:17   #99
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Vanlig for hvem? Jeg hadde aldri hørt om det før nå. Kyr og sau, derimot. Og ikke minst hunder og katter.

For de som bor der reinen bor. De som ikke bare synes den er søt på bilder.

Gammel 09-03-23, 14:23   #100
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For de som bor der reinen bor. De som ikke bare synes den er søt på bilder.

Men du tror ikke på at kyr og sau er vanlig i hager der de bor?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.