|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg har to autistiske barn som er ekstremt særspiste. De får tilbud om alt, spiste mer som småbarn men det blir bare verre og verre med årene. Jeg lager av og til tre middager. Ene var underernært grad 2 før vi begynte. Er vi hos gjester spiser den ene potet for eksempel, andre litt kjøtt. Men det er ikke mulig å presse de til å spise, da går de sultne og sure istedenfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Unpopular opinion-trådJeg vet om noen som ikke liker suppe og det handler ikke om at hun ikke liker smakene, men om at hun strever med konsistensen (relativt små biter i noe flytende minner henne om oppkast). For min del er det også konsistens, og svært sjelden smak, som gjør at jeg ikke liker noe.
![]() |
#283 |
Eppur si muove.
![]() Sv: Unpopular opinion-tråd
![]() |
#284 |
|
Det kan tenkes at det er en sammenheng mellom disse to tingene, og at det er det at du ikke har kostbegrensninger som er årsaksfaktoren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådMen har ikke de fleste oppegående folk forståelse for sykdom, allergier og spesielle behov? Jeg mener ikke at det alltid er lett å ha utfordringer, og mye kunne vært bedre tilrettelagt. Jeg tror mye gruff heller kommer da halvparten av ungene i en klasse forventer særbehandling, eller rettere sagt foreldrene forventer det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Men, sett bort fra diagnoser og sykdommer, så er det lov å jobbe med seg selv, når det gjelder særheter generelt. Jeg er en ex spisevegrer som barn/ungdom, så jeg har kjent det på kroppen.
![]() |
#287 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Unpopular opinion-trådMen hvordan vet man at et barn har en diagnose. Autisme i den grad mine barn har er under diagnosert. Du kan ikke se det på det. De er jo nerder, Stille og ikke veldig sosiale. Men står ikke i pannen på de. Vi er veldig åpne om det og har mye galgenhumor. Men mange er jo ikke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Shake it out!
|
Stemmer. Det er konsistens ikke smak som er problemet.
![]() |
#289 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Vanskelig å ta høyde for de uten diagnose, men som kanskje har det. Men som regel vet vel barnhage, skole, familie, idrett, venner og foreldre om dette hvis det ligger til diagnosen.
![]() |
#290 |
Shake it out!
|
Poeng.
![]() |
#291 |
Eppur si muove.
![]() Sv: Unpopular opinion-trådMen er det en reell problemstilling at halvparten av elevene i en klasse forventer spesialbehandling når det gjelder mat?
![]() |
#292 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Unpopular opinion-trådDet har kommet de siste årene. Bare se hvor mye artikler det er om dette i bhg med jevne mellomrom. Mye er nok fikse idéer fra foresatte.
![]() |
#293 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådI eldstemann sin klasse hadde vi ei med cøliaki. Ingenting i yngstemann sin klasse. Igjen, jeg hadde heller invitert barna, enn de sære foreldrene deres.
![]() |
![]() |
#294 |
Shake it out!
|
Laktose er ikke beine veien altså. Jeg har to barn født i Comombia og en bonusdatter som er halvt colombiansk. Ingen av dem tåler laktose i store mengder uten å bli dårlige i magen. I vårt hus bruker vi laktosefri melk, fløte og rømme. Ost spiser de ikke i like store mengder, og det blir de heller ikke like dårlige av. Noen ganger spiser de ting med laktose i og «tar straffen». Det er gedigen forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi.
![]() |
#295 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Nettopp! Jeg er jo fullstendig klar over at dette er en upopulær mening, og i det virkelige liv gjør jeg alt for å tilpasse å være en snill venninne, tante og generelt vertinne som tilpasser i vilden sky |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
Drømmer
|
Enig! Det er ikke sånn at jeg synes det er kult å være sær og det er ikke måte pp hvor mye andre skal mene om det og komme med nedsettende kommentarer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Tøff
|
![]() Sv: Unpopular opinion-trådTussa sa det; det er ufaglærte miljøarbeidere jeg snakker om. Rusomsorgen er _ikke_ stedet for manglende faglighet. >< Miljøarbeidere er sikkert flotte å ha mange steder, men i mitt felt er de verre enn ubrukelige for å generalisere (siden det garantert finnes dyktige miljøarbeidere der ute) og være litt ekstrem i mine uttalelser. Nå har jeg opplevd gjentatte ganger at denne mangelen på faglig kunnskap har forårsaket problemer på arbeidsplassen min. Og det er jo ikke den enkeltes feil, det er systemet som skal spare kroner som er på trynet.
![]() |
#298 |
ej ikke møjkets heije
|
Tja. I klassen til knerten skal tilnærmet halvparten ha halalmat, men det løses enkelt med at alle får halal.
![]() |
![]() |
#299 |
Peppy!
|
Noen gjester er sære i kosten. Andre har dårlig humor, dårlig musikksmak, noen prater for lite, noen går aldri hjem, noen smatter, atter andre har skjemmende nok ikke farget etterveksten. Alle disse tenker nok ikke over hvor irriterende de er, så da tenker jeg at vi matsære også kan unne oss å ha en blindsone for hvor irriterende kostholdet vårt er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Aldri opplevd med mine barn (02, 04,12). De har gått på ulike skoler, byttet klasser etc, så mange ulike konstellasjoner, men aldri opplevd sære krav av noe sort (et barn med cøliaki og relativt ofte halal). Kresne barn er det overalt, men ingen som har krevet særbehandling. Min oppfatning er at barn spiser det de ønsker og lar være å forsyne seg med det de ikke vil ha. Det er det jeg har lært opp mine barn til også.
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|