Sv: Såpekassetråden #4
En ting er at telefonsamtaler på høyttaler er unødvendig støy, men det er like plagsomt å måtte være nødt til å overhøre andres mer eller mindre private samtaler. Jeg kjører ofte tog og jeg vil aller helst slippe å forholde meg til andres telefonsamtaler. Jeg plasserer meg alltid i stillevogn på de togene der dette finnes, men det hender relativt ofte at en eller annen tulling snakker i telefonen der også. Eller ser på fotballkamp med lyden på max på medbrakt pc og blir høylytt sint når konduktøren høflig ber vedkommende finne fram ørepropper for å ikke forstyrre sine medpassasjerer. Akkurat den situasjonen endte med at vedkommende (en norsk mann i 40-årene) fikk valget mellom å forlate toget eller å skjerpe oppførselen sin. Han slo av fotballkampen, ventet til konduktøren hadde gått og ringte så til en kompis og snakket like høylytt på høyttaler om konduktøridioter og jævla VY og den drittkjerringa hjemme som absolutt måtte ha bilen så han måtte kjøre tog osv osv, fortsatt sittende i stillevogn. Et ordentlig sjarmtroll, men jammen meg finnes det ikke en del eksemplarer av sorten.
Det er forresten like slitsomt å bli sittende i nærheten av venninnegjenger på tur når man tar tog eller langdistansebuss. Det er få som kan bråke så inni h… som damer i 40-50 års alderen på venninnetur. Mulig jeg er preget av at jeg får frysninger nedover ryggen av tanken på å delta på noe slikt og derfor har særdeles lav terskel for å klassifisere det som bråk, men kan man ikke bare sitte rolig i setet sitt, småprate med sidemannen og vente med «åh… det er så innmari gøøøøyy å være på tur, dere!» til man kommer dit man skal? Og tog er ikke stedet for skåling og medbrakt alkohol, altså. Verken for norske venninnegjenger eller polske snekkere med medbrakt blank, sterkt luktende væske i tomme Colaflasker (jmfr tur på Dovrebanen for et noen uker siden).
|