Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 10:52   #1
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dette skjønte jeg ikke sammenhengen i. Mener du at det burde være greit å kalle folk med afrikansk utseende for "neger" siden det er greit å kalle folk med lyst hår for "blonde" eller folk i rullestol for, tja, "bevegelseshemmede"? Eller mener du noe helt annet, og i så fall hva?

Nå er det ikke alle som er like sofistikerte som deg. Og jeg mener vel sånn sett ikke at det er hva man kaller folk i denne sammenhengen, men mer det å bli satt i bås. Og ser man noen som er 'stygge' pr. egen standard, så er det faktisk mange som sier at noen er stygge. Og det er ikke noe penere enn å si at noen har en viss hudfarge. Mange bruker 'blond' som et negativt uttrykk også, for å si at noen er dumme. Mange tror at bevegelseshemmede er mindre smarte enn 'normale' mennesker. Og det er også mange som tror folk er dumme fordi de ikke er så flinke til å uttrykke seg skriftlig.

Gammel 24-08-07, 10:58   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Nå er det ikke alle som er like sofistikerte som deg. Og jeg mener vel sånn sett ikke at det er hva man kaller folk i denne sammenhengen, men mer det å bli satt i bås. Og ser man noen som er 'stygge' pr. egen standard, så er det faktisk mange som sier at noen er stygge. Og det er ikke noe penere enn å si at noen har en viss hudfarge. Mange bruker 'blond' som et negativt uttrykk også, for å si at noen er dumme. Mange tror at bevegelseshemmede er mindre smarte enn 'normale' mennesker. Og det er også mange som tror folk er dumme fordi de ikke er så flinke til å uttrykke seg skriftlig.

Sant nok, alt det. Jeg er bare fremdeles ikke helt sikker på hva du mener å si. At det er mange båser man kan sette folk i? Det er jo sant.

Gammel 24-08-07, 11:02   #3
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sant nok, alt det. Jeg er bare fremdeles ikke helt sikker på hva du mener å si. At det er mange båser man kan sette folk i? Det er jo sant.

Det var vel det jeg prøvde å si. At det er mange båser man kan sette folk i, og at det er mange båser man setter folk i.

Bås-kommentaren kom som et svar/kommentar til dette innlegget.

Gammel 24-08-07, 11:26   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er dessverre mange som sier at folk er stygge når de mener det- både til og om dem. Temmelig uhøflig mener jeg. Bevegelseshemmede er akkurat det. Husker at vi sa at de som gikk på spesialskolen like ved der jeg vokste opp var "hemma", vi var redde for dem - og de hadde nok ulike typer hemninger. I dag er det lenge siden jeg brukte det ordet, fordi jeg vet bedre.

Det er også dessverre lett, særlig på et skriftlig forum, å tro at de som uttrykker seg dårlig skriftlig er dummere enn en selv. Men over tid så kommer det ofte tydelig fram hva som er klønete språk og hva som er klønete tanker. Jeg har også en rekke fordommer, som jeg stadig jobber med. Vi får alle førsteinntrykk basert på de tidligste opplevelsene med enkeltmennesker, og ja det er ubehagelig å bli satt i bås - særlig båser der en trives dårlig.

Jeg trives blant annet dårlig med å bli kalt nordlending (som mange her sørpå gjør), da forklare jeg at det er ingenting feil med nordlendinger, men jeg er altså trønder og foretrekker å bli kalt "tink". Da forventer jeg faktisk at dette respekteres av andre.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 13:26   #5
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Mange bruker 'blond' som et negativt uttrykk også, for å si at noen er dumme.

Her har i aller høyeste grad rett, selv om det her på FP omskrives som blånn og gjerne etterfulgt med en dum og deilig-smiley, denne:

:ekte blondine:

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.